NOWE WYZNANIA EGZORCYSTY, Teksty
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Gabriele AmorthNOWE WYZNANIA EGZORCYSTYWST�PPrzyznam, i� nie umiem jasno powiedzie�, dlaczego moja poprzednia ksi��ka �Wyznania egzorcysty� (Ed. Dehoniane, Roma; wyd. polskie Edycja �w. Paw�a, Cz�stochowa, odnios�a taki nieoczekiwany sukces, sukces z pewno�ci� przewy�szaj�cy jej warto��. Pr�buj�c to wyt�umaczy�, przypomnia�em sobie pewne zdanie z Ksi�gi Przys��w:Sermo opportunus est optimus, najlepsza jest mowa stosowna, wyg�oszona w odpowiednim momencie (por. Prz 15, 23). Mog� wi�c chyba bez zbytniej przesady stwierdzi�, �e si�gn��em po temat, kt�ry powinien by� dzisiaj podejmowany. Czu�em potrzeb� zaj�cia si� tym zagadnieniem, dlatego te� nie ukrywam mojego zadowolenia z powodu szybkiego wyczerpania nak�adu ksi��ki. Szczeg�lnie jednak cieszy mnie to, i� wreszcie zacz�o co� si� zmienia� na polu egzorcyzm�w.Bior�c pod uwag�, �e problem egzorcyzm�w wzbudza szerokie zainteresowanie, tak ksi�y jak i os�b ��wieckich, postanowi�em kontynuowa� ten temat. Ufam, �e przys�u�� si� w ten spos�b wielu ludziom i jestem szcz�liwy, �e inni egzorcy�ci czy inne osoby ze ��wiata katolickiego maj� sw�j udzia� w powstaniu tej ksi��ki.Przymierzaj�c si� do napisania �Nowych wyzna� egzorcysty�, w pierwszym momencie my�la�em, by ograniczy� si� do jednej ksi��ki zawieraj�cej r�ne epizody z komentarzem. P�niej dostrzeg�em konieczno�� lepszego rozwini�cia pewnych kwestii, kt�rych nie mog�em rozwin�� w pierwszej ksi��ce. Podstaw� dla drugiej ksia�ki pozostaje wci�� moje osobiste do�wiadczenie zdobywane pod kierownictwem o. Candido Amantini. Bra�em jednak pod uwag� r�wnie� do�wiadczenie innych egzorcyst�w, ich sugestie, niekt�re epizody, kt�re im si� przydarzy�y, i dzi�kuj� za ich wsp�prac�.Epizody czy opowiadania zosta�y umieszczone w dodatku do poszczeg�lnych rozdzia��w, ale s� podstaw� rozwa�a� ze wzgl�du na zawarte w nich przyk�ady. Wybra�em te fakty, kt�re wydawa�y mi si� najbardziej znacz�ce. Chodzi o wydarzenia wsp�czesne, a czasami jeszcze trwaj�ce. Opisa�em tylko rzeczy prawdziwe, niekiedy tylko zmieni�em imiona i niekt�re szczeg�y, kt�re mog�yby pom�c w zidentyfikowaniu bohater�w.Prosz� Pana, by pob�ogos�awi� r�wnie� to dzie�o. �yczy�bym sobie, aby zyska�o du�� popularno��, je�eli przyczyni si� do chwa�y Boga i do dobra dusz.ks. Gabriele AmorthWSPOMNIENIE O OJCU CANDIDO AMANTINITak�e w tej ksi��ce czuj� potrzeb� wspomnienia mojego mistrza, o. Candido Amantini, kt�rego Pan powo�a� do swojej chwa�y 22 wrze�nia 1992 r. By� to dzie� �w. Candido, jego patrona. Wsp�braciom, kt�rzy od rana przewijali si� przy jego ��ku, by z�o�y� mu �yczenia, powiedzia� po prostu: "Poprosi�em �w. Candido, �eby zrobi� mi dzisiaj prezent". Cierpia� bardzo, wiadomo wi�c o co poprosi� i zosta� wys�uchany.Urodzony w Bagnolo di S. Flora (Grosetto) w 1914 r., o. Candido, z rozleg�� wiedz� (wyk�ada� Pismo ��wi�te i teologi� moraln�) ��czy� ��wi�to�� �ycia, m�dro�� i r�wnowag� wewn�trzn�, dlatego by� bardzo ceniony jako spowiednik i kierownik duchowy. O nim powiedzia� o. Pio: "To naprawd� kap�an wed�ug Serca Bo�ego".Przez trzydzie�ci lat pe�ni� pos�ug� egzorcysty w diecezji rzymskiej. Ludzie przybywali do niego z ca�ych W�och i z zagranicy. Przyjmowa� nawet siedemdziesi�t - osiemdziesi�t os�b ka�dego ranka. Zawsze cierpliwy, zawsze u�miechni�ty, cz�sto dawa� rady, kt�re okazywa�y si� naprawd� natchnione.Wyrazi� swoj� wielk� mi�o�� do Matki Bo�ej w ksi��ce wydanej przez Edizioni Dehoniane w 1971 r., II mistero di Maria [Tajemnica Maryi). Nie mia� zbyt wiele czasu na pisanie, poch�oni�ty modlitw� (nierzadko nocami) i wykonywaniem swej pos�ugi egzorcysty. W 1990 r. odnios�em wra�enie, �e stan jego zdrowia zaczyna si� gwa�townie pogarsza�. Ba�em si�, �e przepadnie dziedzictwo jego do�wiadczenia jako egzorcysty, kt�re z wielk� cierpliwo�ci� stara� si� mi przekaza�. Napisa�em w po�piechu �Wyznania egzorcysty� i poprosi�em Edizioni Dehoniane, aby t� ksi��k� wydrukowa�y z takim samym po�piechem. Ba�emsi�, �e nie b�dzie m�g� jej przeczyta� i dokona� korekty.Odszed� w wigili� ukazania si� ksi��ki �Nowe wyznania egzorcysty�, do powstania kt�rej przyczyni� si�, i jestem mu za to wdzi�czny, wzywaj�c jednocze�nie jego opieki z nieba.ks. Gabriele AmorthPOSZUKIWANY JEST EGZORCYSTAKiedy w czerwcu 1986 r. kard. Ugo Poletti postawi� mnie u boku o. Candido Amantini, abym s�u�y� mu pomoc� w wykonywaniu pos�ugi egzorcysty, otworzy� si� przede mn� nowy �wiat, wcze�niej zupe�nie nieznany. Prosz� nie my�le�, �e g��wne wra�enia pochodzi�y od kra�cowych przypadk�w, dziwnych fenomen�w, w kt�re wierzy si� ty1ko po ich zobaczeniu. Najsilniejszym i najtrwalszym wra�eniem dla neo- egzorcysty by�o przebywanie w kontakcie ze ��wiatem cierpi�cych, bardziej na duszy ni� na ciele. �wiatem os�b, kt�re przychodz� do kap�ana z zaufaniem i gotowo�ci� na skorzystanie z jego pos�ugi, potrzebuj�cy pomocy i rady.W wi�kszo�ci przypadk�w zadaniem egzorcysty jest pocieszanie i o�wiecanie, aby usun�� fa�szywe obawy lub i b��dne zachowania (takie, jak zwracanie si� do czarownik�w, kartomant�w i tym podobnych) i zbli�enie dusz do Boga poprzez umo�liwienie im podj�cia na nowo �ycia wiary, modlitwy, ucz�szczania na Msz� �w. i przyst�powania do sakrament�w, zdecydowanego zbli�enia si� do S�owa Bo�ego.W mojej d�ugiej ju� s�u�bie kap�a�skiej nie mia�em nigdy wcze�niej tak wielu okazji, aby przybli�a� do Boga, do Ko�cio�a tak wiele pojedynczych os�b lub ca�ych rodzin. Wi�kszo�� cierpi�cych nie potrzebuje egzorcyzm�w, ale szczerego nawr�cenia.Wci�� odkrywa�em, jak wielka i ci�gle wzrastaj�ca jest dzisiaj potrzeba egzorcyst�w i jak, niestety, nieadekwatna jest odpowied�� i przygotowanie ludzi Ko�cio�a. To na tych dw�ch problemach zatrzymam si� w rozdziale wprowadzaj�cym. Wpierw jednak musz� przypomnie� jeszcze inny fakt, dla mnie nies�ychanie znacz�cy, kt�ry nagle pog��bi� moj� wiedz� w tej dziedzinie, otwieraj�c mi mo�liwo�� kontakt�w nie tylko na poziomie krajowym.W ko�cu wrze�nia 1990 r. ukaza�a si� moja ksi��ka �Wyznania egzorcysty�. Nie my�la�em, �e zyska tak� popularno��. Po kilku dniach spotka�em pewnego pi��dziesi�cioletniego kap�ana. Zatrzyma� mnie, by mi powiedzie�: "Przeczyta�em ojca ksi��k� jednym tchem. Zapewniam, �e to, co ojciec napisa�, to wszystko s� rzeczy, o kt�rych nikt nigdy mi nie m�wi�". Nast�pnie otrzyma�em ca�� seri� list�w, kt�re podnios�y mnie na duchu, albowiem pochodzi�y od innych egzorcyst�w. Wszyscy deklarowali ca�kowite poparcie dla mojej ksi��ki. I rozpocz�a si� d�uga seria recenzji i wywiad�w: telewizja, radio, prawie wszystkie najwi�ksze czasopisma, zw�aszcza �wieckie. W 1991 r. Radio Maryja, s�uchane w ca�ych W�oszech, po�wi�ci�o mojej ksi��ce seri� audycji, od 12 lutego do 24 wrze�nia, umiej�tnie prowadzonych przez o. Livio. Nie trzeba m�wi�, �e by�a to najskuteczniejsza droga popularyzacji ksi��ki i my�li w niej zawartych. Dodam wielk� ilo�� konferencji, list�w, spotka�, kt�re pozwoli�y mi lepiej pozna� r�wnie� te dwa problemy, kt�re chcia�bym tu pokr�tce przedstawi�.Dlaczego potrzeba egzorcyst�w jest dzi�� tak nagl�ca? Czy mo�emy powiedzie�, ze szatan jest bardziej rozhukany w naszych czasach ni� w przesz�o�ci? Czy mo�emy powiedzie�, �e przypadki diabelskiego op�tania i innych mniejszych szkodliwych chor�b s� dzi� cz�stsze ni� kiedy��? Wci�� kierowano do mnie tego typu pytania i moja odpowied� na nie jest twierdz�ca. Racjonalizm, ateizm g�oszony ludziom, korupcja pochodz�ca z konsumpcyjnego �wiata zachodniego spowodowa�y zastraszaj�cy upadek wiary .Gdy tylko upada wiara, natychmiast wzrasta zabobon -to stwierdzenie stanowi matematyczny pewnik.Wzrost zabobonu jest dzisiaj podsycany tak�e przez inne czynniki. Kino, telewizja, radio, gazety, s�u�� cz�sto nie tylko rozpowszechnianiu pornografii, ale r�wnie� magii, spirytyzmu, okultyzmu, ryt�w wschodnich. Ponadto niekt�re t�umne zjazdy, nagrania p�ytowe, dyskoteki, rozpowszechniaj� zakamuflowane or�dzia, rock satanistyczny i tym podobne.Najbardziej widoczne konsekwencje tych dzia�a� bywa�y ju� ujawniane przez policj�, gdy niekt�re ekscesy doprowadza�y do zbrodni. We wszystkich gazetach zachodnich najpoczytniejsz� rubryk� jest horoskop, co w prostej linii prowadzi do ugruntowania zabobonu. We W�oszech k�adzie si� cieniem sprawa legalizacji aborcji i narkomania: dwie plagi cz�sto kojarzone ze z�em satanistycznym. 30 pa�dziernika 1991 r. Trzecia Sekcja Karna S�du Kasacyjnego wyda�a sentencj�, w kt�rej stwierdza, �e dzia�alno�� jasnowidz�w, mag�w i im podobnych jest legalnym ��r�d�em zarobk�w, podleg�ym podatkowi dochodowemu, tak jak grafologia, astrologia, dyscypliny paranormalne.Wynika to z tego, i� ponad dwana�cie milion�w W�och�w zwraca si� do mag�w, czarownic, chiromant�w, kartomant�w, itp. Nie�atwo jest dokona� oblicze� statystycznych, ale takie w�a�nie dane, uwa�ane za najbardziej prawdopodobne, zosta�y opublikowane na zje�dzie w Perugii (1-3 marca 1991 r.), kt�rego temat brzmia�: Magia, nowe religie i ezoteryzm we W�oszech. Dodajmy do tego rozw�j sekt satanistycznych i powiedzmy r�wnie�, ze ludno�� nie ma �adnej ochrony ani ze strony pa�stwa (przytoczymy w dodatku zdanie pewnego lekarza), ani ze strony Ko�cio�a.Chcia�bym, aby te dwana�cie milion�w W�och�w zamiast do mag�w zwraca�o si� do kap�an�w. Trzeba jednak zdawa� sobie spraw�, �e wiara tych ludzi zredukowana jest do s�abego �wiate�ka. Wed�ug bada� statystycznych, promowanych przez tygodnik Famiglia Cristiana i miesi�cznik Jesus, tylko 34% W�och�w wierzy w istnienie szatana.Czasopismo Vita Pastorale w styczniu 1992 r. opublikowa�o interesuj�cy artyku� uczonego Armando Pavese, w kt�rym m�wi si� mi�dzy innymi, �e dzia�aj�cych okultyst�w jest ponad 100.000, i �e s� prawdziwymi zawodowcami, o wypr�bowanym do�wiadczeniu; kap�an�w jest mniej ni� 38.000 i na tym polu s� prawdziwymi analfabetami. Do kog�, wi�c maj� si� zwraca� wszyscy zagubieni we wsp�czesnym �wiecie?W dodatku do pierwszego rozdzia�u przytocz� przyk�ad, na jakie cierpienia nara�eni s� wi...
[ Pobierz całość w formacie PDF ]