Nagrywanie CD-R, AKUSTYKA
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
PORADY
Nagrywanie płyt CD-R
Tekst i ilustracje: Michał Smereczyński
DOKŁADNE
KOPIOWANIE
PŁYT CD-AUDIO
(2)
rząd ko wu je mu lo gicz ne „0” lub „1”.
Bu do wa za pi sy wal nej pły ty CD -R, po mi mo iż tak że
opar ta o 120-milimetrowy krą żek po li wę gla no wy, jest
zu peł nie in na. Spra wą chy ba oczy wi stą jest, że w do -
mo wych wa run kach nie je ste śmy w sta nie wy tło czyć
nic w po li wę gla nie. Tym bar dziej nie je ste śmy w sta nie
zro bić te go przy uży ciu urzą dze nia tak ma łe go jak na -
gry war ka CD.
W ce lu umoż li wie nia sa mo dziel ne go za pi su da nych
na pły tach CD, bez ko niecz no ści ich wy tła cza nia, ko -
niecz ne by ło opra co wa nie tech no lo gii, któ ra po zwo -
li ła by za stą pić wy tło czo ne w po li wę gla nie ob sza ry
pi tów. Roz wią za niem oka za ły się or ga nicz ne związ ki
che micz ne, któ re pod wpły wem ener gii wy twa rza nej
przez świa tło la se ra zmie nia ją trwa le swo je wła ści -
wo ści fi zycz ne, a kon kret nie zdol ność do od bi ja nia
świa tła.
Stan dar do wy krą żek po li wę gla no wy o śred ni cy
120 mm po kry wa ny jest or ga nicz nym związ kiem che -
micz nym, zwa nym tak że barw ni kiem. Naj po pu lar niej -
sze barw ni ki sto so wa ne przez naj więk szych pro du -
centów płyt CD-R do dziś to:
cy ja ni na
– ko lor ciem no zie lo ny – sto so wa na przez fa -
bry ki Ta iyo Yuden;
azo cy ja ni na
– ko lor ciem no nie bie ski – opra co wa na
przez in ży nie rów fir my Ver ba tim, otrzy my wa na jest
z nie bie skie go skład ni ka krwi sta wo no gów;
fta lo cy ja ni na
– ko lor zło ta wy – sto so wa na przez fa -
bry ki Mit sui To a t su Che mi cals.
War stwa re flek syj na, któ ra w więk szo ści tło czo nych
krąż ków jest alu mi nio wa (wy jąt kiem są np. pły ty
24k Gold), za stę po wa na jest nie rzad ko w pły tach CD -R
związ ka mi sre bra i zło ta. Po wło ki zło te i srebr ne ma ją
bo wiem wyższy współ czyn nik od bi cia świa tła, któ ry ma
szcze gól ne zna cze nie w przy pad ku płyt CD -R, któ rych
bu dul cem są nie prze zro czy ste związ ki che micz ne.
Na war stwę re flek syj ną na no szo na jest war stwa la kie ru
ochron ne go, a na nią czę sto tak że war stwa ma te ria łu
ochron ne go (np. te flon), któ ra słu ży też ja ko ety kie ta.
W po li wę gla no wym krąż ku bę dą cym pod sta wą pły -
ty CD -R wy tło czo ny jest fa brycz nie ro wek, któ ry po dob -
nie jak w przy pad ku pły ty tło czo nej ma za za da nie pro -
wa dzić pro mień la se ra. Ro wek ten no si na zwę „pre -
gro ove”.
Ścian ki row ka pre gro ove ma ją kształt si nu so idal ny.
Po zwa la to bar dzo pre cy zyj nie usta lić pręd kość wi ro -
wa nia no śni ka (dzię ki okre śle niu od czy ta nej fa zy od -
bi te go świa tła la se ra) oraz umożliwia okre śle nie sek -
to ra, w któ rym ak tu al nie na stę pu je od czyt lub za pis.
Me cha nizm za pi su da nych na pły cie CD -R jest bar dzo
pro sty. War stwa barw ni ka na fa brycz nie no wym no śni -
ku ma wy so ki współ czyn nik prze ni kal no ści świa tła
– jest pra wie prze zro czy sta. Pod wpły wem cie pła wy -
twa rza ne go przez pro mień la se ra na gry war ki sub stan -
cja or ga nicz na trwa le męt nie je. Męt ny ob szar barw ni -
ka cha rak te ry zu je się ma łą prze ni kal no ścią świa tła,
dzię ki cze mu moż li wa jest zmia na cha rak te ry sty ki
świa tła la se ro we go od bi te go od po wierzch ni pły ty
Na gry wa nie no śni ka CD -R
W drugim odcinku naszego instruktażu, jak wykonywać
„idealne” kopie płyt CD, zajmiemy się wypalaniem nośnika
pro ces ri po wa nia. Za kła da jąc, że wy -
ko na li śmy go naj le piej jak moż na zo -
staje jeszcze tylko jeden etap, od któ-
re go w du żej mie rze za le ży wier ność
brzmie nio wa wy ko na nej ko pii wzglę dem ory gi na łu.
O ile w przy pad ku zgry wa nia za war to ści pły ty na dysk
twar dy na pęd, któ ry do te go po słu ży, nie od gry wa aż
tak zna czą cej ro li jak opro gra mo wa nie czy stan ory gi -
nal ne go no śni ka, o ty le pro ces za pi su pły ty Au dio -CD
uza leż nio ny jest w naj więk szej mie rze od ja ko ści na -
gry war ki i no śni ka do ce lo we go. By za gad nie nie to zro -
zu mieć, war to cof nąć się do pod sta wo wych za gad nień
zwią za nych z bu do wą no śni ków CD oraz CD -R.
spi ral na ścież ka o dłu go ści oko ło 5700 m. Bie gnie ona
od środ ka krąż ka ku je go kra wę dzi, okrą ża jąc go łącz -
nie 22 188 ra zy. Ścież ka skła da się z wgłę bień zwa -
nych pi ta mi – sze ro kość ta kie go wgłę bie nia wy no si le -
d wie pół mi kro na (0,5
μ
m). Długość pitu waha się
od 0,85 do 3,5
μ
m, a głębokość – 0,125
μ
m. Ob sza ry
„pła skie” no szą na zwę lan dów.
Po li wę glan po kry ty jest war stwą alu mi nium, któ re go
za da niem jest od bi ja nie wiąz ki la se ra od czy tu ją ce go.
Wy żej znaj du je się war stwa la kie ru ochron ne go oraz
na druk (ety kie ta). Pro mień la se ra wo dzą cy wzdłuż
ścież ki wy tło czo nej w po li wę gla no wym krąż ku od bi ja -
ny jest od war stwy alu mi nium, a cha rak te ry sty ka świa -
t ł a o d b i t e g o r e j e s t r o w a n a j e s t p r z e z e l e m e n t o d c z y t u -
ją cy na pę du (fo to dio dę). Przy przej ściu wiąz ki la se ra
z pi tu do lan du (i od wrot nie) na stę pu je zmia na cha -
rak te ry sty ki świa tła od bi te go, co fo to dio da in ter pre tu -
je ja ko zmia nę sta nu w sys te mie bi nar nym – przy po -
BU DO WA NO ŚNI KA
Pły ta kom pak to wa to w uprosz cze niu po li wę gla no wy
krą żek o śred ni cy 120 mm, w któ rym wy tło czo na jest
44
AUDIO VIDEO
M
ie siąc te mu szcze gó ło wo opi sa li śmy
– podobnie jak ma to miejsce w tłoczonej płycie. Ob-
sza ry męt ne na pły cie CD -R są od po wied ni kiem pi tów
w pły cie ory gi nal nej, zaś nie na ru szo ne, pół prze zro czy -
ste ob sza ry barw ni ka to od po wied nik lan dów.
Pły ty CD -R róż nią się od sie bie nie tyl ko uży tym do ich
bu do wy barw ni kiem oraz ro dza jem warstw, ja ki mi są
po kry te. Dla nas, użyt kow ni ków, jed ną z dwóch naj -
waż niej szych cech jest ich po jem ność. Stan dar do wa
pły ta kom pak to wa mie ści 74 mi nut na gra nia au dio.
Po dob nie jest w przy pad ku stan dar do wej (choć nie
naj po pu lar niej szej) pły ty CD -R.
Naj po pu lar niej szy mi no śni ka mi, któ re ob słu gi wa ne
są przez od twa rza cze CD, są jed nak pły ty CD -R o po -
jemności 700 MB – co jest równe ścieżce audio o dłu-
go ści 80 mi nut.
Dru gą naj waż niej szą ce chą no śni ków CD -R jest ich ja -
kość wy ko na nia. Po dob nie jak w przy pad ku wszel kich
in nych pro duk tów wy twa rza nych w ma so wych pro ce -
sach tech no lo gicz nych, pły ty CD -R po cho dzą ce z róż -
nych fa bryk oraz z róż nych sor tów róż nią się ja ko ścią
i sta ran no ścią wy ko na nia.
Pły ty naj tań sze, tzw. no -na me’y, to naj czę ściej no śni ki
po cho dzą ce z tych sa mych fa bryk co no śni ki mar ko we
i droż sze, ale niespeł nia ją ce norm sta wia nych przez
urzę dy stan da ry za cyj ne lub sa mych od bior ców.
Wbrew po wszech ne mu mnie ma niu pły ty de dy ko wa ne
do kon kret nych roz wią zań – naj czę ściej do au dio
– róż nią się od po pu lar nych, tak że mar ko wych, no śni -
ków. Speł nia ją bo wiem naj bar dziej ry go ry stycz ne nor -
my jakościowe. Nie oznacza to jednak, że dobre i mar-
ko we pły ty CD -R „da ta” odsta ją ra dy kal nie ja ko ścią
od płyt de dy ko wa nych do za pi su mu zy ki.
Te zy mó wią ce o wyż szo ści płyt de dy ko wa nych nad ty -
mi „ty po wy mi” by ły by ni czym, gdy by nie da ło się ich
po de przeć do wo da mi. Prak ty ka po zwa la jed nak udo -
wod nić te zę. Tym sa mym prze cho dzi my do za gad nie -
nia błę dów, ja kie mo gą po wsta wać w pro ce sie za pi su
krąż ków CD -R. Ja kość za pi su zwią za na jest nie tyl ko
z ja ko ścią no śni ka, ale tak że na gry war ki. Je śli jed nak
po rów na my ja kość za pi su dwóch róż nych no śni ków,
ale za pi sa nych na tej sa mej na gry war ce, ja snym sta -
nie się fakt, że de dy ko wa ne no śni ki naj czę ściej wy pa -
da ją le piej.
su. Z cza sem po ziom błę dów C2 mo że się zwięk szać,
gro żąc utra tą da nych.
– są to kry tycz ne przy pad ki, któ re na ogół
ozna cza ją utra tę da nych. Nad miar błę dów C1 i C2 naj -
czę ściej skut ku je póź niej szym po ja wie niem się błę -
dów CU.
– ściśle rzecz biorąc, nie jest to rodzaj błędu, ale
pa ra metr opi su ją cy sy me trycz ność, a ra czej jej brak,
po mię dzy ob sza ra mi pi tów i lan dów. Be tę wy obra zić
so bie mo że my ja ko li nię sy me trii obu tych ob sza rów,
któ ra w ide al nym przy pad ku po win na być li nią pro stą.
War tość pa ra me tru Be ta okre śla się w pro cen tach,
a przy ję ta nor ma wy no si od -5% do +15%.
– w tym przy pad ku cho dzi o zgod ność faz na stę -
pu ją cych po so bie pi tów i lan dów. Mniej sza war tość
jit te ra zmniej sza praw do po do bień stwo po wsta nia
błę dów od czy tu.
Ba da nia ja ko ści za pi su no śni ka moż na bez pro -
ble mo wo w wa run kach do mo wych.
Nie każdy na-
pęd jed nak to po tra fi. Część do stęp nych na ryn ku na -
gry wa rek DVD (w tym CD) może zba dać no śnik pod ką -
tem błędów C1 i C2, ale już nie parametru Jitter dla CD.
Peł ną pro ce du rę te sto wą za pew nia ją trud no już do -
stęp ne i dro gie na pę dy mar ki Ple xtor (nie gdyś mo de le
PX -716, póź niej PX -755 i PX -760) – cha rak te ry zo wa ły się
one tak że bar dzo wy so ką ja ko ścią za pi su, ale by wa ły
bar dzo awa ryj ne.
Po sia da jąc po pu lar niej szy, do stęp ny od rę ki w skle pie
na pęd, bę dzie my mu sie li za do wo lić się je dy nie in for -
ma cja mi na te mat błę dów C1 i C2, któ re jed nak wy star -
cza ją do okre śle nia pa ra me trów ja ko ści za pi su ma -
jących po ten cjal ny wpływ na od słuch (błę dy C2 i CU).
Moż li wość ta kie go ba da nia da ją np. na gry war ki mar ki
Li te -ON.
(a tym sa mym zwięk sze nie cza su, w ja kim no śnik pod -
da wa ny jest dzia ła niu la se ra) skut ku je prze ka za niem
więk szej ilo ści ener gii do no śni ka – to zaś skut ko wać
mo że po gor sze niem ja ko ści za pi su.
Ko lej ną przy czy ną zwięk sze nia pręd ko ści za pi su bez
utra ty je go ja ko ści jest roz wój me cha ni zmów ko rek cji
ja ko ści za pi su. Me cha ni zmy te dzia ła ją przy wyż szych
pręd ko ściach ob ro to wych no śni ka, a za tem wyż szych
pręd ko ściach za pi su.
Po ni żej przed sta wia my wy ni ki ba da nia ja ko ści za pi su
dwóch ty pów no śni ków CD -R. Pierw sze dwa z nich to
pro duk ty jed nej z naj po pu lar niej szych ma rek na ryn ku
– są to pły ty ogól ne go prze zna cze nia. Pierw szy z nich
zo stał na gra ny z pręd ko ścią 4x, a dru gi – z mak sy mal -
ną ofe ro wa ną przez na gry war kę, czy li 40x.
Nie trud no za uwa żyć, że po zio my błę dów C1 oraz C2 są
Zapis x4
Zapis x40
PRĘD KOŚĆ ZA PI SU
Ko lej nym aspek tem zwią za nym z ja ko ścią za pi su, jed -
no cze śnie wy wo łu ją cym chy ba naj więk sze spo ry po -
mię dzy ama to ra mi ko pio wa nia płyt Au dio -CD, jest
pręd kość za pi su.
Spo ra część użyt kow ni ków na -
gry wa rek, szcze gól nie tych star szych
posiadaczy, któ rzy pa mię ta ją po cząt ki tech no lo -
gii zapisu płyt CD-R, uważa, że wraz ze wzrostem
pręd ko ści za pi su spa da je go ja kość.
O ile za sa da ta by ła praw dzi wa wie le lat te mu, o ty le
dzi siaj jest kom plet nym non sen sem, a bar dzo czę sto
trzy ma nie się jej skut ku je po sia da niem ol brzy miej
ko lek cji płyt au dio na gra nych z kosz mar nie ni ską ja -
ko ścią.
Po dob nie jak wcze śniej sza te za, tak że i ta zo sta nie
pod par ta do wo da mi wy ni ka ją cy mi z prak ty ki te sto wa -
nia ja ko ści za pi su. Naj pierw przed sta wi my jed nak kil -
ka słów wy ja śnie nia, dla cze go w przy pad ku no wo cze -
snych na gry wa rek ja kość za pi su nie wzra sta ze spad -
kiem je go pręd ko ści. Pod sta wo wą przy czy ną, dla któ -
rej w dzi siej szych cza sach na gry wa nie no śni ków od by -
wa się z wyż szą pręd ko ścią, jest moc la se rów uży wa -
nych w napędach. Jest ona wyższa niż moc laserów
sta re go ty pu, przez co zmniej sze nie pręd ko ści za pi su
BŁĘ DY I NIE DO SKO NA ŁO ŚCI
ZA PI SU NA CD -R
Wy róż nia my pięć pa ra me trów ja ko ści za pi su pły ty,
któ re po zwa la ją na jej oce nę. Są to błę dy C1, C2 oraz
CU, a tak że pa ra me try „Be ta” i „Jit ter”.
– nie ma ją one bez po śred nie go wpły wu
na od czyt no śni ka, po nie waż do pew ne go po zio mu
pod le ga ją ko rek cji przez czyt nik. Za nor mę przyj mu je
się tutaj poziom do 220 błędów C1 na sekundę.
Po prze kro cze niu te go pro gu na pęd mo że spo wol nić
od czyt no śni ka.
– są to nie sko ry go wa ne błę dy C1. Do pusz -
czal ny we dług przy ję tych norm po ziom błę dów C2
to 4/s, jednak każdy tego typu błąd może wskazywać
na uszko dze nie no śni ka lub nie po praw ny pro ces za pi -
du żo wyż sze na no śni ku na gra nym z mniej szą pręd ko -
ścią! Pły ta na gra na z pręd ko ścią 40x jest na gra na bar -
dzo do brze. Śred ni po ziom błę dów C1 wy no si nie wie le
po nad 2/s, a C2 nie wy stą pi ły w ogó le. Je dy nie pa ra -
me try Be ta i Jit ter po zo sta wia ją tro chę do ży cze nia,
choć nie od bie ga ją od nor my.
Po ni żej przed sta wia my wy nik te stu trze cie go z no śni -
ków. Jest to no śnik de dy ko wa ny do za pi su ma te ria łu
au dio, na gra ny z mak sy mal ną pręd ko ścią ofe ro wa ną
przez tę sa mą na gry war kę, na któ rej na gra ne zo sta ły
po przed nie dwa krąż ki: 40x.
AUDIO VIDEO
45
PORADY
Nagrywanie płyt CD-R
sze go na pę du od czy tu ją ce go. W przy -
pad ku za pi su tak że wy stę pu je pa ra -
metr prze su nię cia wy ni ka ją cy z nie do -
sko na ło ści więk szo ści na gry wa rek
(zda rza ją się eg zem pla rze z ze ro wym
prze su nię ciem). Co cie ka we, apli ka cje,
któ re po zwa la ją na ko rek cję prze su nię -
cia za pi su, moż na po li czyć na pal cach
jed nej rę ki, a naj po pu lar niej sze opro -
gra mo wa nie słu żą ce do na gry wa nia
płyt (czę sto do da wa ne w ze sta wie z na -
gry war ką) nie za li cza się do te go zbio ru
apli ka cji.
Za nim za bie rze my się za wy pa la nie pły -
ty, okre ślić mu si my war tość prze su nię -
cia za pi su. Nie ist nie je bo wiem żad na
ba za da nych za wie ra ją ca war tość te go
pa ra me tru dla da ne go mo de lu (tak jak
mia ło to miej sce w przy pad ku prze su -
nię cia od czy tu).
Do okre śle nia prze su nię cia za pi su bę -
dzie my mu sie li „zmar no wać” jed ną
pły tę CD -R i kil ka mi nut. Bar dzo waż ne
jest, aby program EAC podczas określa-
nia prze su nię cia za pi su był po praw nie
skon fi gu ro wa ny – cho dzi przede
wszyst kim o po praw ną war tość prze su -
nię cia od czy tu dla na sze go na pę du.
dza jąc wpro wa dzo ne zmia ny przy ci -
skiem
OK
.
Na stęp nie okre śla my pa ra me try za pi -
su. Pręd kość za pi su jest pa ra me trem
do wol nym, choć po le ca my mieć
na względzie nasz wywód o wpływie
zmniej sza nia pręd ko ści do war to ści
mi ni mal nych na ja kość za pi su. Waż ne
jest, aby za wsze za my kać pły tę po wy -
pa le niu, chy ba że ma my za miar na grać
dru gą se sję, któ ra np. za wie rać ma da -
ne (np. dodatki wideo).
Pro ces wy pa la nia pły ty przy pręd ko -
ści 40x trwa kilka minut – w zależności
od dłu go ści al bu mu.
Ko lej nym kro kiem bę dzie za pi sa nie
na pły cie zgra nych wcze śniej utwo rów.
Aby wy pa lić pły tę przy po mo cy EAC, wy -
bie ra my z me nu „Na rzę dzia” opcję
„Wy pa la nie – edy tor ukła du pły ty...”
albo kom bi na cję kla wi szy
Alt+W
.
Jak widać, liczba błędów C1 jest nie-
znacz nie mniej sza niż w przy pad ku po -
przed nie go no śni ka, ale jed nak nie
zma la ła do ze ra. Po dob nie jak po -
przed nio, nie wy stą pi ły błę dy C2. Naj -
więk szą róż ni cę da je się za uwa żyć
w cha rak te ry sty ce pa ra me tru Be ta.
NA GRY WA NIE
Omó wiw szy za gad nie nia zwią za ne
z bu do wą no śni ków za pi sy wal nych
oraz z czyn ni ka mi, któ re mo gą mieć
wpływ na ja kość za pi su, a tak że ro dza -
je błę dów, któ re po wsta ją pod czas te go
pro ce su, mo że my za brać się do omó -
wie nia pro ce du ry na gry wa nia. Pro ces
na gry wa nia da nych na pły tę po tocz nie
na zy wa ny jest wy pa la niem, co w kon -
tekście posiadanej już przez nas wie-
dzy nie powinno dziwić.
Suk ces, któ rym jest wy pa le nie ko pii
„idealnej” ma dwa klucze. Pierwszy
z nich to do bra pły ta CD -R i na gry war -
ka, któ ra cha rak te ry zu je się do brą ja -
ko ścią za pi su. Dru gim waż nym czyn ni -
kiem jest po sia da nie do brze przy go to -
wa nych da nych, któ re za mie rza my za -
pi sać na pły cie – pro ce du ra przy go to -
wy wa nia ma te ria łu do za pi su omó wio -
na zo sta ła szcze gó ło wo w po przed nim
wy da niu
AV
.
Do za pi su ście żek au dio na pły cie uży -
je my te go sa me go opro gra mo wa nia,
któ re po słu ży ło nam do zgry wa nia pli -
ków. Exact Audio Copy to program, któ-
ry po za mno go ścią funk cji słu żą cych
do zgry wa nia mu zy ki po sia da tak że do -
bry sil nik za pi su ją cy (CDR DAO) wzbo -
ga co ny o istot ne opcje za pi su oraz
moż li wość po praw nej in ter pre ta cji ar -
ku sza dy rek tyw two rzo ne go pod czas
zgry wa nia.
Kon fi gu ru jąc pro gram EAC, spo tka li -
śmy się z jak że waż nym za gad nie niem
prze su nię cia od czy tu (Re ad Of f set) na -
W edy to rze ukła du pły ty z me nu „Plik”
wy bie ra my opcję „Wczy taj ar kusz dy -
rek tyw”, a na stęp nie ar kusz, któ ry
utwo rzy li śmy pod czas zgry wa nia pły ty
na dysk twardy.
Po po praw nym wy pa le niu krąż ka na stę -
pu je bar dziej cza so chłon ny ele ment
pro ce du ry okre śla nia prze su nię cia za pi -
su. Na gra ną pły tę na le ży bo wiem zgrać
na dysk twar dy kom pu te ra, ale do in ne -
go fol de ru niż ory gi nal ną ścież kę.
Nie jest jed nak ko niecz ne zgry wa nie
wszyst kich utwo rów. Wy star czy, że
na li ście ście żek za zna czy my dwa
pierw sze utwo ry z pły ty, któ re zgry wa -
my do kład nie w ta ki spo sób, jak opi sa -
ne to zo sta ło w po przed nim wy da niu
m a g a z y n u .
Nie po trze bu je my tak że ar ku sza dy rek -
tyw, a je dy nie pli ki utwo rów. Zgra nie
dwóch ście żek nie po win no za jąć du żo
cza su.
Po zgra niu wy bra nych ście żek uży je my
wbu do wa ne go w EAC mo du łu słu żą ce -
go do po rów ny wa nia bi nar ne go pli ków
WAV. Opcję „Porównaj pliki WAV...” wy-
bie ra my z me nu „Na rzę dzia” lub kom -
bi na cją kla wi szy
Ctrl+W
.
Naj pierw mu si my upew nić się, że
w usta wie niach pro gra mu EAC wpro wa -
dzo na jest war tość prze su nię cia za pi su
rów na 0. Opcję tą, znaj dzie my w usta -
wie niach na pę du (F10), w za kład ce
„Za pis”.
Wczy ta ny ar kusz dy rek tyw zo sta nie zo -
bra zo wa ny na osi cza su oraz li ście
utwo rów.
W tym sa mym miej scu ko rzy sta my tak -
że z funk cji wy kry wa nia cech za pi su
– dzie je się to au to ma tycz nie, na le ży
tyl ko umie ścić czy stą pły tę CD -R w na -
pę dzie (nie zo sta nie ona za pi sa na).
Wpro wa dza jąc zmia ny w ce chach za pi -
su oraz upewniwszy się, że korekcja za-
pi su usta wio na jest na war tość ze ro wą,
za my ka my okno opcji na pę du, za twier -
Z me nu „Pły ta” wy bie ra my opcję
„Wy pa laj...”.
W ce lu zgod no ści z na szym prze wod ni -
kiem, naj pierw wy bie ra my plik pierw -
szej ścież ki z ory gi nal nej pły ty (zgry wa -
nej wcze śniej), a na stęp nie plik pierw -
46
AUDIO VIDEO
46
AUDIO VIDEO
szej ścież ki zgry wa nej z na gra nej pły ty. Po chwi li zo sta -
je nam przed sta wio ny wy nik po rów na nia:
In ter pre ta cja wy ni ków po rów na nia ma klu czo we zna -
cze nie i na le ży uwa żać, że by się nie po my lić. W oknie
wy ni ku, w le wej ko lum nie znaj du je się plik ory gi nal ny,
zaś w pra wej ko lum nie plik zgra ny z ko pii.
Licz ba pró bek wy świe tlo na w oknie wy ni ku okre śla
war tość prze su nię cia za pi su na sze go na pę du. Trud -
niej szy do okre śle nia jest jed nak znak prze su nię cia
– może być on bowiem dodatni lub ujemny.
Je że li po pra wej stro nie (pra wa ko lum na) wy stę pu je
po wtó rze nie pró bek, to war tość prze su nię cia jest li czą
do dat nią.
Na stęp nie po rów nu je my pli ki dru giej ścież ki z al bu -
mu, w ta ki sam spo sób jak po przed nie. Wy nik po rów -
nania jest inny.
Po rów nu jąc za tem dwie pierw sze ścież ki z obu zgrań,
upew nia my się czy prze su nię cie ma znak do dat ni czy
ujem ny. Je że li wy nik po rów na nia wy szedł od wrot ny niż
w po da nym przy kła dzie, to war tość prze su nię cia bę -
dzie liczbą ujemną.
W ce lu roz ja śnie nia te go za gad nie nia przy go to wa li -
śmy ry su nek sym bo li zu ją cy dwie pierw sze ścież ki
z obu płyt oraz przesunięcie między nimi:
Usta lo ną tym spo so bem war tość prze su nię cia za pi su
wpi su je my w po lu „Prze su nię cie za pi su” w oknie opcji
na pę du, w za kład ce „Za pis” i za twier dza my zmia ny.
Te raz mo że my przy stą pić do za pi su zgra ne go al bu mu
na pły tę CD -R, do kład nie w ta ki sam spo sób jak zo sta -
ło już to opi sa ne. Wy ko na na w ten spo sób pły ta jest
prak tycz nie ide al ną ko pią ory gi nal ne go krąż ka. Za kła -
da jąc, że ja kość za pi su by ła do bra, teo re tycz nie nie
po win ny wy stą pić żad ne róż ni ce we wra że niach od -
słu cho wych mię dzy pły tą tło czo ną a wy pa lo ną wła sno -
ręcz nie...
Mam na dzie ję, że w po łą cze niu z pierw szą czę ścią po -
rad ni ka po wyż szy ar ty kuł oka że się po moc ny i słu żyć
bę dzie przez dłu gi czas pod trzy my wa niu do brej prak -
ty ki wy ko ny wa nia ko pii za pa so wych jak że cen nych
zbio rów płyt Au dio -CD.
Je że li po le wej stro nie (le wa ko lum na) bra ku je pró bek,
to war tość prze su nię cia jest licz bą do dat nią.
Au tor jest nie za leż nym eks per tem i au to rem ar ty -
ku łów z dzie dzi ny sto ra ge, współ pra cow ni kiem re -
dak cji kil ku pol skich por ta li te ma tycz nych oraz Pol -
skie go Ra dia.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]