Najnowsze próby wyjaśnienia przywileju Pawłowego, religijne
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
TYSZARD
RI'MIANEI<
I
161
sobi'e ro1 Pasterza lzra'ela
(por.
Mt
26,31).
Z
eh
tozw.aanmoemy wyciqgn4 wniosek, esowo
,,pas-
t.erz'' w NT
podobnie jak
i w
ST
j'est
tytuem mesjariskim,
ktry wyranie
j'est
zarezerwowany ty1ko dla Mesjasza, to
j'est
Jezusa
Chrystusa.
Podsum'owujc teraz cay artyku
przypomrr|jmy,
e okr,e"
lenie przywdcy, krIa lub Bogi
jako
pterza wystpuje pr'a.
wie w eaym wieci'eanty.cznym. o.lnaz pasterza wyrae za-
tem ide bardzo star. obraz przenony pasterza
jest'baldzo
podobny
w Biblii i w t'elrstach
pozabibl,ijnych:
wszyscy
ci, kt-
rzy nosili ten zaszczytny tyu w *posb szezegilny tros,zczyli
si
o swych
podwadny'ch.
Alle
istni'ej
te zasadnioze rniee.
w Biblii .obr'azpas.terzanabi,e4a znaezeni specyficzn'eBo,
Po.
niewa sowo
,,pastetrz''
o7slwa przede wszystkim przewodni-
' ka w sensie religi-jnym. Ponadto
'obraz pacer'za
w Bibiii na-
biera sensu mesjafisk.iego,poni,ewa.sam.o
10,6;14,14;25,32;
I
stuoi.
Theor.
varJ
l__jn
(re8r)
'nr
I
I
JAN
zAsKI
NAJNOWSZE
PROBY
WYJASNIENIA
PAl,PowEGo
PRZYWILEJU
T}ne':
Wstp;
c.zgn.i,a
termi,,nu
I' Shala
wart'ocri;
ac'lslns;
Zakcricz+nje.
Prba
egzystencJa'I,neqo
tu.]1a-
'.
.:. .:
-.
il'
=
-'l.
sowo,,pasterz'',l'ub
bardzi'ej dokadni'e
,,do'bry
pasterz''
iest
tytuem me.sjafiskim.
vr'sTP
W
os"tatni'ch
latach
zarwrno
ka.nonic{,
ja.k
i teol'ogowie,
zwaszcza
z obszaru
jzylka
przeci.''l
wielu
1:9:
i
"n!i"i.xi'ugo,
prbujc
wyjc
na-
Llimmagine del pastore:re1l'Ant,ico
Oriente e nella
;;;i;
*iti"d'r.i"ij"].
ol**"":u
;J;1"#'"j#;#:i"-L:H'j"'1"'l*,#:':i:'"J*:iliYJ
r'vza
rnaet'rskiego;,
Bibbia
S.ornma,ri'o
Questo
Iavoro cerca di
apprcfondire
il significalo Cel telmine
,,pa-
stone". L'i,mmag:i,nedel ,pa,sto.re
e
delle pecore d ben co'nosciutf gid
nell'an,tichiti
pparendo
di frequen'te sia nella Bi'bbia
.che
i,n a'ltri
testi
(1,Ar
ico olionte, i tesi rabbj,nici,
Qu,mrl'n),
perch
l'idea de1
pastore
radicata
tprofo'ndamente
.nel1,es'perienza
dei
nomadi.
E di notevole Li.rnportanza ricord.are che
gsi,rte
arnche l'l'mmagine
trasJa a del past'o.re|e
'del grlegge,
rpo.ich
questa n,ozi'crneprecisa m'olt,o
bene i
'rapporti
f.ra
il
dio'
til
're
.e iil pqpolo.
C'ome
il
bu'o.n c'*ln.re
dycyjn'ego
punkt;
9z.y
te
wr;;;
'd9*"s?l.sl
zmdan""*
tra-
Jedni
pro-b';q
""."J
;y.
;id;u;i".
;;;io.",
maer:rsfw.a
"#G"
Jil;;;
l-1oa,"
p,,y.
r.
j"rnilfl"j":ryf#;i#it
i'ttH|,:ii
is
not
!oy.vl.:
e""inii'Liii
r
"
BT
y,
j"i$l
#i-
chng
on
tne ina|ss-olubilitu
of
pr"'";"g",.}ii
,!;
{;,,,,::strn,.ent
Tea.
.
*;fj?.?3ffj'l"y#y
;,
"*'."
ffi
io,r
nff
;
:'
l ii
:
6;
"
;i,;
.
prande
cura
'd,el
su.o
gregge,
oosl
.il 'bu<xn
sovrano
(dri.o.o
re) d a!ta..:]
ari rpr'orblomidet suoi
suddi,t'i.
Questa
,,irdeasi presenta per 1a piima
vol,ta in Mesopotamia rpoco dropo il 3000 ,a.C., d,ove il capo I chi,arrnato
,,i1
parstore"
d'el suo
grogge.
Naturralmente
I'immagine
traslata d lalpiir i,mporrtante per queeto
on
.zd'alnria,
e
maerlsbt,
'
w
.'r.toryc.n*s.ttw,ie,rdlzorro
ezyl'l ,ni'emoliwo
sta
bezpto'dn.o'
..BT}ff
po'sis,da'nri,a
r#;#$i*mn.i,!!,"T:;ii::,i',:."J
oailoi,
*ful,
o" roarlizywnane
zgod-
$Ff,i:'fl
il..'3.:'g.:5lil#:ltr#*i."#'i-*g{'itrre151*.J*'T
i*f
lavono. Essa
'aostituirsce
1o
sfondo
per l'uso del ter,mlne
,,pastooe"
nella'.
Bibbia. Ma dobbi,am,o sottoli,neare che nell,a Bibbia I'i,rnma,gl,ne de1 pa-
store
'assu.mp
.un
valore specifioo, poich
,,i1
pa,siore,'
sig'nijica anzi-
tutlo
la
guida
religi,osa' Inoltlre tlovia.rno un'altra importarn'te fun.
zjone:
,,i1
pa.stoTe'',
esatlam.errte
,,buorn
pa'stlore'',
un
tito}o
messl.aodoo.
R. Ruml,onek
'
arnqzanria
problemu.rrawod'].
*-y
;;.'''""w
oparciu
o Magist,enium
Ko.
saczegi'ny
urooi
oii,f.":-Bo.'l%':*.
3 ts;'lJ;;''i:l
cro:a(3'
18
a uwaszczd,1$).
;i;.J"l&,"**.
i:li:"H'#'"1,,."
yj:'*
j<ru.c11.
w.
lfr;
wadz
nozrvdcywao.r'ia
.,,,
o
n,^
ii,
i
*,'l"l"
n:*1,
|3{;
n#":
iJ;l
t#",
f:tfrtrj
+"
::T-?,
,Sist.er
f;
al,e.
w
sposob
t2l
{3]
PI1OBY
WYJANIENIA
PRzYwlLEJu
PAwowEGo
z3
JAN zAsKI
2f
znanta
wikszy.ch
ni
dochczas
kompetencji
.Kocio.owi
w.
sprawie
orzdlr,ania
".;;;i;iliu
diilfi
ffiiE,;.;"
pomoc
nowego
spoj-'
mazet'rstwa
i.
Inni
natomiast
1aej czy interpretacj nauki Jezusa w zaleno,ciod rodowi.
ska, do ktre,go
.ewangeliq
cuy lit by
przeereaczorry
8.
Trzeba
j'eszcze
odp'owiedzie na pyfunie, dlaczego gmina czy
redaktorzy
'ewangelii
synopezrrych i 1 Listu do Koryntian
mogli interpr'etowa nauk Jezusa o maefrstwie w !'ryjt-
kowych
.okoi'icznociach
jako pozwoleni'e
na rozwd? Dotyczy
to w pierwszym rzdzie redalk,tora ewangelii
Mateusza.
Aut.or
1
Listu do Koryntiarr rozrnia bowiem wyrapie swj auto-
rytet od autorytetu Pana. odpovied
wi'elu
aqtrorw
jest
dc
w.,
i<tr'e
zaj
si zezwala
w
pewnych
o.koliczno,c;J.;;
iozwizanie
mae
stwa l.
Nas
in-
-Pi".i;
rzen,ia
na
te teksty
i*[',i.i"ea;[
p#d;
;;y-tl"m,
stanowisko
tych autorw,
ktrzy
pr'zynajmrri-i;;
p ]it
wyjcia
swoi'ch
rozwaa
bior
Pismo
w.,
a
;esz&e"
f"'"i.:
.onkretvzuic
-
nauk
w.
Pawa o
maenst.".r.'"*i"*"J"ych
!1
Kor"
i' 12*16).
.1orosta:
pierwo,fuia gmina
czy redaktorzy posuczgInych
pism,
przedstawiajqcych
naulk Jezusa o maet'rstwiewidzieli
w niej
nie tyle
przep'is prawny'
ile moralny idea maefistwa
9.
Wzr
d1a-in'terpnetacji nau,ki Jezusa w pierwotnym
;koci.ele
znaj-
.$ujemy
u Samego Jezusa' ktor;r reinterpr=to''vapi.a.,v.:x,Ioj.
:eszowe
10.
Skoro Jezus
sko'ncentrowa si w swo'jej nauoe nie tyie na
rozwo'dzie, il.e na prze.dstta'wieniu maeflstwa w jego id.ea1nej
J6fir. e11,.to.r;i'
dzi'wn'e.go,e Paw,e musia reinterpretowa
aau,k.s"wojego Nauczyci,ela, kiedy zetkrr si w Kor1mcie z
.wyjqtkowym
przypa.dkiem,
ktrym ni'e zajm,owa si Jezus
12.
Inaczej mwiqc, pojmowana
j'ako
moralne tyilr'o po.Iecenianau-
ka Jezus.a,
sN'warzaa w pierwotnym kociele mozlilvoc od-
.stps'twa''od
i,de.au
w wyjqtkovro
tnudnych sytuacjach. Tak te
byo w przypadku
naul<i apostoa .w 1 Licie d'o Kou:yntian.
-Preferro'wanie
takiego rozumi'enia n'auki Nowego T^s,!amen-
tu o maelisbwie staje si zupeni.e
zrozunia.e, kiedy. wemie
si pod
uY/ag ce1 wyty'ez,od]y plzez wi.elu wspczesnych nam
u.dzony.ch. Jeeli w
.tak
lrtkim
okr'esie czasu
-
polviadajq
.ou:ti.. jaki
upyn od
goszenia
natrki przez Jezusa a
jej
zre-
dagowaniem, trzelba byo.
alratgwa adaptacj nau<i
Jezusa
'do
nowych
warurnkw, to di'acze''goKocio XX wieku nie mia-
^
*''"d" w
tylo
-iii1*,1 zavvay,
e wikszo
ze wspo-
mniarnych
autorw
r'oiwaa
tzw.
przvwilej
Pawowy
na tle
nau,ki Pana
J'ezusa o'*"ize"stwie
i r zwoazie
4'
Nilkt na og
;i"*;;
-*qtpt,l*os"i
ze ''yy_Testamernt
zawiera
nauk
o
nielozerwalrloci
*o"*t*'
s."
Pozostaje
jgdn'a|
,do
vrYJanie.
nia
fakt interpr'etaciinauki
^;;Leg''
Jezusa.w
pi'eiwo'tolei
gmi'nie' Nie
g'6szoie
j pTzez
Jezusa
i::*i
bedaiemv
wchoazl''w
rarni na
rnic
w przekazi.e
tej
nau/ki.
"Mi*'o,
e tekst
u.
"1.
wypada1wr
ile
uwag
za wiel'o'ma
a'uto.
kasza
(16,
tsl i Nrarda
tf
O,-ii--t)).uchodzi
za
nie&wuzn'acznie
p"i,prJ]iiy
io'*aj.d,
to'
inat
*,
1-1
* ewan$.elii
fVlarka.uwa-
na rze|ez
pogan.
Wrd
aj4
niekt rzy
Za dold'atek
ewarrr,ge.listy
[yto p".3.*'o.zez."valajce
onie
na opusz.
.'T;:.^ft:xi
kopotriw
lpraw.Ia.
;;'
;
bili"*
",'"i.'-*
(5,32i 19,9)
n.""
"pu-t""(1
Koi ii
l6i.T'eksty
te zdaj
sl sta
]w
spjzecz-
noci
z ogoln
"*r.i
tekst
lVlate'usza
zwiaz;ku
mazenskrelt.
wl.ri. autor-w
rozurhi'e
je jako
.adap;.
i.l6'''so
iestarnenlu
o
niero'zerwa'lnoci
s. 53-6?;
W. J.
O'Slnea,
Marrzdge
and
L
rience,ACI-
47
(19?0),.'.?s_109;.
w. rt
11".*;1clo
!\"' !"T,?u',*
1nentand
,'Duorce,,,
-..J -
B
Tlarme,s'
5.16;
'Polr.
W' Harringt.on, art' cyt., s. 136;
w.
J.
O'S
h e a, art. cIt.,, s. 160:
,,...
thart Paul has seen fit to a'dapt Chnist's
teacrirng...,'
'czy
'rrieoo
dalej:
,,Teachi,ng
P'a.ul's
'exception .!n
c.oniu'nction
c^ith
the ad'aptati'on Chrrist's
saying foun'd in Mt 19,9
(an.d
5, 32).'.'';
T...
ThompBon, art' cyt.,
s. 63.
g
tr7 rJ^--:.-ir
.
vv.
tr d r
.r
r.1r
E
! o,n, art. cyt.,
s. 186;
,,...
his teaehin.g oin both ma.r-
-riage and'd,ivo,rce
clan be,reganded less i legal precept tha,n a moral
.i,.deI''; T.
L' Tb'o'mpso'n,
art. cyt.' s. 63; w. J. o's h e a, a.rt. cyt.' s. 108;
.c.
E' curra'r!
-irszzl
'.
1?-8-18?;
B. B
y t o'n, T|le-Bro.
ther or,Sister
s,ot
noitr,i,-^it.
.v,t.,s. s14--c.1;
ene,
cene,.al
Theo-
togg
oI Nlarrage
riin
i"'t1t;;.*;;".iiib*"'"t.and
7
Cor ?, t5' AcR
49
(19?2),
s.
1_10; terre,","ciiii,
to
-
l7.,1
Bosis for
Future Catholic
Di,sciptzne
on MorTiage.
o]n|a
pi,o,,e?,
T 34
(19?3),s. 4?s_4!?,
*o,.p.".t
pyr.'iu,
.
iaka
Jest
zalen.midzy
]
{
B. B
y
f
o n n'p.*'n*i"
Ja
albo
.inacze
j
"*9y5.,
l
n:
jj,i:,^";,::"?"i#,,:,*,?,L:,1!,;n,.',".l..i'l.in*u'',
zw.
s.518.
.1.fi;
"?o:"'"i::
r:;i.**
The Ethcal Teaching of Jesus,
Commonrveal 24
(196?),
s.
257.
.
:: L :Thqmp.son,
'a
. cyt.,
s.62n.
5 po,r.
np. W. HarrinBt'on,
art.
clt',
s' 186;
W' J' O'Shea'
art'
cyt., s. 108.
,
i:
w. ri a r r I'n
g
t o n, art.
cyt., s. Ig6.
tr
Br Byron, I
Ca.r?, 10
-
15,art.cyt.,s.434;T. L. Thompson,
...art.
cytr s.
64;W. J_OlSh ea, art.cyt.,
s. 106.
-s
T.
L. Thomps'on'
art.cyt',
s' 35'.
7
B.
B y r o n,
,tn"
E,iinni
"r'
isteris
zs not Bol:,nd'
art.
cyt.' s.
5.17.
to sa.mo
zagadnien,ie
.'i-'-i/.i.t**,
3
T. L. T
hompso'n'
a
|atn9!t,:,-!"y
T",:"T,i;''?''!",(,!u,:}
-
a""
y1:
i
i
"*
t
" "
i'nut.'
"l
e'zu
z4
JAN fAsKI
l4l
2s
.Ki'efuJc
si intencjami
.akurrrEnicznymi
T. L. Th
o m
p
son-
usluJe
oozwipa
zagadmienie
r.'zwo
w niJ na
PRoaY
WY'ANIENIA
PRfYll''ILE;ru PAwowEGo
by' uzna
po'tlzeby
stosowenia dalszych adaptauji w
cskowiai'e
przecie zmieirionych warurikach 3rcih'tldc
po
teJ l'tnii
lro-
zumowania inona w ostatnich latpih.dtptrzec die tmdencje
w.inter'ptetdeji
.interesujego
fi6s tekstu
z
.1
'Listu
.do
Ko.
ryntian (7, 15).
spo{rnego
tekstu Matctrsza
(19t
9 cay 5,
gzl,
kt
."il.""
6til;
z
'teil<stem
.Mnnl,i
prb
harmoniztili
i'.9cJi
z tekstem
Marka,
ieca w opa'iu
o 1 List
""
lgl. o, nnoaairr A 1 Y .!
fuj.
11iedJ'
t}mi
tekitami ta
i;ni;;,
* ony-
dawcy
-Msteusza
ehcieli
w nl,m zr
*..5::"*!T
lteusza
pr'bowali
przy,pisa Jernrsowi
to,
o saiti
ntrm alle]'e,
a w.
Psrne.l,majqc
w tym wzgldzie
I. SKALA wARTocI
'
t' :1"':
t't'
'
Zahim T. L. T h o mp s o.n.przedst&!vi{:twl.,?u'nkt widzenia'
na
jp
ierw p
odda
j
e
s
uszn'e
J
:.kryty
ct-
:prb
i
i1oszeraenia
il<.on'rp
wz6r
w osobie semego
Jezusa,
reinierprit.uje
niuk *i'oi"go
Mistrze
w orp-arci'rr
o_
wasny
.autciytei,
e.
powag
sw Jez.usa
lB.
bei zastawiania
si
nie zga.
de sj z
bez.,g\oszan:.ptzef. B-f.l d|a
"o";Fozwlmiulrra
ro-
zwdl w
przypadku.
stwietdzenia, trwatrej'.bepo'dnoci'
teil<stu
Paw'owego jako
specjaln'ei
dy.spensy
,ograniczmteJ
do maet'rstw,
ktre-nie 'q '",lo"*"n.
::9{il
int.eI"preta-cja
".}:9l:yio:a
Ta;ka
sugestia wydlaje si
by oparta ria
,bieue.sadni,onym
l'egali-
mi.e' Jeeli istnieje bowiem nierozerwalny zwi4zek w maen-
stwie, t,o owa fuwaoopiera si na
jednoci,
ktiq twirr'z
mqi i orra (p'or.
Ef 5, 21
*
33), a ni'e na
;:n.oliwoci
z'daniem.
Tholrrrpson
_-
najgorszlgo
rpdzaiur
l:st..-
wypaezenrem,
poori'ewa
nie tylko tralttuje
e"'bi
te-ol:oqii
"n.-
stoa
w mechaniczury
i l'egalisiyczny
.p*'ot,-
l.ecz.tatje ?i*.fi-
:'.r l:l..J'
z pewn'oc.ia
n'i! p.-"l"1.y
""
.oozrl-i*',i*
lub
mldzy
sa'kramen'ta1'nymi
i niesa]gambntalnymi
maeristwa-
niem.oliwoci
p'osia,dania
dzieci
15.
Pod'daj'eThompson susznej krytyce
opini
v. J. P o s p i.
shila, wedug kt rego pozwolenie nrarozwd z' niewierzqcym
rnaonki'emda si wyttumaczy u Palwa
jedynrie
zasfogowa-
ni'em przez niego
wadzy kl'u.czy.
Trzeba
w tym
mi.ejscu zro-
'
.
bi spostrzeenie,e aposto nie
'odwouj,e
si nigdzie do tego
'.rodzajuwadzy.Jes.tn'atomiastdo'oczywiste
m4iei
d1aT. L.- Thompsona
-.
e Pawe swoj d.ecyzj
mi
le.
Po odrzucerriu
rnycl
gpllil
propon,uje
T. L. Th o mp
s o n
!3{Puj?."
interpret'acj
1-I(or.7, is.
i'iaeti
niewi,er
octsJsc'
.
chrzeci j'an
Po'winien
pozwoli
mu
na to,
octsJsc'
.
chrzeci j'an
Po'winien
pozwoli
mu
na to, gdyz
na;-
y:11':j.T
,tfeez4
d,lateg1ostatniego
j.est
y
w'p3[6i", oo
-o."u""'
;";";
ff
,il
j;
w
pokoju,
d'o
|].-:lq:'!9.s
e"'
wezwa."
Pawe
"i.-
are
.*.o*1,
o n,igrozerwalnoci,
.j"a""'r.
"q
le,'
cho.=
:::'*"^''":1..i*'-l:"
:,p"*iTo
si
""^'ji;y.,';eloio
.
::?:-=.::-T;iT:
op?e'i o wasny autorytet, na
p,c'dstawie
ktrego domagj si
czego,cC
,
taia za wiks'ze
wartoci
10.
Cakowicie suszna wy'daje si trwiga Thomps'ona,ktry nie
zgadza.si
z twierdzeniem
Po'pishiJa,
ni ta
spot'ec"na'
mstyi
Pj.i:q;'g'"#.-'i'i'jJ..ili::ili"-sJJ'::l?!""""n:TJ:oo:il1i:
':"as;t
interpretujcego wypo.
wi.edapgstoa w kontekcie wspczesnego tryb'unau ma.
e skiegbig'dzie takie terminy
jak
,,wadza
kl'."y'' nog by
p.oyteczne w tgzw i4zywaniu specyf iczn ych przyp.d,|$w. Wn io-
sek.z
'konte.1wttrt"
rnlgg2g;
mwi'c
au0Gi 1 Listu
do Korvntinn wslrrrtrio.ioo-'^
]
ns. t e
s waniejsze
rzey
ni zac
ow".i'". -"t]"s.twa'o.
i
l
InteneJ'e
zwblennikw
takie
j
in
terpretacii .'a"jl.
i
i,Istuao xo,y"tiil;k;;;j;
jste.
'
Un'oct'zl
o
pokazanie,
e nauka
Nowego
Testamentu
nie lest na
r-.,=iti--
..: a;.i:,:-:l
.
1
Tame,
s' 58-65.
"."i"w
w ktrym naley urnieti decyzj Palva'
j.et
.nastpqjiy:
rozwd
jest
dopuszczalny nie dziqki nad-
wyczaj;ne'j
|.wadzy,posiada,nej pTzez
apogtoa, leez dziki wy
-
-
n'laganiorrtsytu,a
c
ji
17.
::
.
-
1r
W.J. O'Shea;ari.cyt,,s. 106.
14
Afi.. ctr,t
irS.r.5&'tr
5
6-8?,
16
T.
L;..'Thom.ps'on, art. cyt., s. 56; por. take
Q. Quesnell'
Made Thrimselues Exnuchll,s
lornb
Kingdon ol Heallen, cBQ 30
(1968)'
s. 353:-357
zw. 350'
18
Art. c:rt,,
,s.,,ST..
17
T. L. Thompon'
at.,]cyt.,
-oi
',
orll]lff.,--1,
","
ng"._tutze
B.
-
B y
r o n, Genero.I
Theoloss of Mar-
,,i11,"P*,':.1.
cyt.,s. 2;
G. Rocca, La-d.ottriia
d,t
1 Cor z, OLt
B
(1969>
9' v' !I. .-Ul.-lKZe
'. ' y
T o n| GeneraL
.!'neoLogu
of Mar-
:
.::U:,
l
gr,.'432':n.
i,!0,.m t
;
!,:9
T. L. Th
om Ds
9.n,
arrt.cyt., s. 64
n:
,,In
this pa,ssage
Faul has
..:,f"U1r11.qo,ne
beyo'nd
trre-meie
tuLiio,n'whemer dlvorce is to
be a'o-
;i:
;
i.,
l."'T'i*:'fr:
Jii#.}n*,*;J"''':;;
:',,i1:::::"
:',p'
"".:di
;t:;;
"
;t.
fact that
each man must
live.trt' litJ-ii
consirae.
t;k.;e.c..E:^-c
' r
rgo'
.ac't.
cyrt.,s. 25?i
!.?
^'P':,
t;';';J
ffifi'T
T.,i#;,;
"'"T:
liit**^
;-l]:":]1 |g.
a.':'v
r.EI Ly' woTLsul^nmatNon
and the Indissolubilitg
of Marrage,
w:
i{odo
uts8 ln
Morol. Theology,
Washington 1968,
s. Zif*zSf
;-"W. .r.
jjt
:."j:-..:
roe*ffj.
ii..e] ilr*l..
o,1s"'h'r6ar,-art.
cvt.,
s. r06*idd;
n. e. fir"i-'eor,n{k-
Nore.s or. MoraL
cTi];i;, iij[..""il il;,l;
s' 57.
rs sz
irs?r),
s-sr
n.-'
..t,0.
.'j.
t5]
prb
teo:.ejiKoeioaw
.roawizy'weniu
meet1*1'^76l1.a..I,.!ak
::::Yy*'"
uller.prgBacJ
1 or
./'
Ib:
}eli
niewierz4'cy
chce
illb"'"
'wanto"ci.
*t:1.:_:9:l::-S!S
; 1
;'..-.--'...:!)
ji'
J[it"*$''
i
j|:-
i.F']I'9.:'
'26
JAN
zAsKI
t6l
171
PRBY WYJANIENIA
PRzYwILEJu PAwowEco
27
tyle
j,asna,
eby wykIucz'e.amoliwo
jaki'ejkolwiek
zmiary
w
dotychczas,owfrn
stanowisku
Kocioa w spraivie nieroz'gr-
walrr'oci
maefistwa
2t'
Gdybymy
przyjli
wyjanierrie
nauki
Pawa w
ensi,e pzwrol.ania na rozwd, kiedy zagroone s
wysze lva.rtoci,wwczas miona by zapewn.e
o wie1e czciej
ni dotychczas udlzie,lar.ozwodw.
Go,dne
podziwu
s wysiki
|wspczesrrych
uezcrnych, ktrzy
podchodz4 z duym zrorumi,dniem do skomplikowanej sytua-
.cji
bardzo r,vielu rodzin w rnocno dzi zlaicyzowanym
wie.
cie. odwouj si
nawet
d.o twierdz.enia, e zadaniem Kocioa
jest 'okazywanie
miosierdzi'a,ia nie n,ak}adanie niemoliwych
do udwigniciaciarw
na
barki ],udzi22.Ztazumiae staje
im'ocn'e
a'kcentowanie
treci7, 15b:
,,Bg
powoanas do
po-
koju'', a w nim szczeglnie,
j'ednego
zairnka
dzi,e.rawczego
,,naS''
23.
Chcdzi
prawdop'odcb'nie'o podkreleili'e,ze ap'osto
mia na myli take wspczesnego czo'wieka,szarpalr|ego
b3r.-.'
dzi'ej
rni
kiedykolwiek rrry,mi nilepo[<ojami.
Wszystk.o to
wskazuje na
potrz'eb
coraz czstszego stoso'wania
praktyki
rozwodlv w Kocie],edzis.iejszym na wie.cie:
V/ypad,a w tym
miejscu zauwazy,
ze najczciejwydawcy
bEkstu
'krytyczneg'o
przyjmujq }ekcj hymas, chocia wydaje
si ona by sabiej
udokum'entowan'a
w kodeksach ni lekcja
hemas.'Nloze dzi'eje si t cl,latego,e lepiej harm'ornizuj.eOna..
z koltEks.te'm.Trucl,rio
w
kadym razie pogodzi si z ym, ze
.Pa".ve
-w
swoim yciu stosowa, niezAlenie
od tego,
jak
moc obo-
wizujqc
my czy sam Pawe.jej nada,wa.
Warto t,epodkreli,e ni.e zawsze
ustpstwo na rzecz sa-
boci
ludzkiej musi by przejawem miosi,erdzia.Nieraz zbyt
szybka' akceptacja ro.zwodu ve strony Koci.oa
mo.e
by
krzywd wyrzqdzon
maonkom, ktrzy ul'egli ludzkiej sa-
boci.Krtko mwic nriemona przyjmowa
aplauzem opi-
nii, ktra daje precedencj po.wo'aniu
do y.ciaw spokoiu przed
nie
r
ozer'"lralnociqzwiqzku maeriskiego.
II. PRBA
EGzYsTENJALNEGo TUivriczENIA
TERMINU
APTSTOS
'nagle
zap'ornniao konkretnych adregatach. do
ktrych
zwiaca si w om.awianym fragme;i,e 1 Listu do Koryntian,
a.
przeqxpsi
si myiqdo rrdleg.u-ch
B.
B y r o,n' wczuwajc si w woania wi'elu ludzi
o
zale-
galiz'owani.e
kolejnego maenst."lrawobec Kocioa' pro'ponuje
dostosowa nozumie.nie przywileju
Pawo:;v,ego bardziej d.o o-
becnych
warunkw ycia ludakiego. Tak sformuowa'nym za-
gadnieni.em
zajmolva si w trzech
kolejno co
roktt wydarva-
nych artykuach
2a,
feby unikn powtrzefi, ktu.ych spolo
j'est
u .autora
wspomnia'nych artykuw, trzeba z korriecznoci
potrakiowa jrg
}qczni'e, usiujc
wy.doby najwaniejsze ele-
menty rozumowaniaB.
Byrona.
}Iajpier.w przypomina g.',
"
nauk
Jezu'sa
a take Par.va
o maizetistwie
nalezy traktowa
jako
moralnq ide. Niezale-
nie
jednak
od tego. ma}etistwotrzelba uwaa za zwizek
nie-
rozerwalny. Do'tyczy
to
p17s6.
wszysikim ludzi autentycznie
zwizanych .z Chrystuse,m'
Dla ni.ch nie powinien istnie prob.
Iem
rozwodu, a w kadym razie nie mog4
oni
szu'ka rozwi4-
zania ko'nfiiktw
maefisk.ichna drodze.rozeTwani.a zwizku
mdenski'ego.
Jeeli na.wet mi midzy
chrzecijariskimi
mao'nkami z.d'aje si
wygasa, to trzeba pr.bo'wa na nowo
j
ro;zpaii, przelbaczy j.edno
drrugiemu, a nie uci.eka si do
zawierania
dr'ugiego zwizku maefrskiego,
d,o czego
nie majq
prawa.
Nie moe chrzecijanin
opuci swojo partrt'era nawet
wtedy,
kiedy ten
j'e51
niechrzecijaninem. Take w tym przy-
padku
r'ozwd
nie moe by
rozwizaniem
jego
pro'blemw.
Chrzecijaninowi
nie wolno po prostu
w zadnylh
'okoliczno-
ciach ini.cj.owa r'ozwodu
?5.
w czasi.ePprzestrzeni
od-
.Jeeli
nawe,tzgodzimy si z tym, e Pan J'ezusnie
p'odawa
swojej nauki o maens'twiew formi'eprzepilsup'rawne'go,
lecz
najwyej
jako
mcrralny
'nakaz
'oraz
e tak
j4
r'oznrrniaw.Pa-
we, to i
,tak'nie
wolno przypisyw,a autorowi 1 Listu do Ko-
ryntian, na kanwie
interesujcego
/nas
t.ekstu, myii, ktrei
po'futaw
trudno doszuka si w tekcie.
Tr'udr:t'o
bowi'em zzraiew 1 Kor 7,
15
my1
o akcentowaniu
ska1iwartoci,a dowd, i weawa4ie do pdkoju ma mie wik-
'szq
wa'rtoni trwaomaeristwa, nie wydaje si zbyt
przekonywujcy'
Trzeba przy tym pamita, e dla Koryntian
nauka Pawa miaa praktyczne znaczenie i stara1i si d,o niej
'-.^B..Byro!I,
T|t.e
Brother or Sster s not
Bound, arrt.cyt., s. 5ll-_
1-5-21;
tenze, General, Theology
oJ Marri,age, art. cyt., s. 1_i0; tene,
7 Cor 7,70-15, art. eyt., s.
429--445.
'
l!
B. B
y
r o n, ?he
BTother or Sster s not Bound, art. cyt., s.
514-521.
2r
Zclb.W. J. O'S h
e a, art. cyt., s. 109.
2z
Por. w
zwizku z tym W. lilarrington,
a'rt.cyt., s. 186.
.+,|
b10TC(/w.
21
lV. J. O'S h e a, art. eyt.,s. 105.
fe
JAN
zAsKI
t8I
lel
PRBY
WYJANIENIA
PRzYwILu.ru PAwowEGo
29
No.wego testamentu o rnaleristwie ni.tte
.wyra#lego
'Irau
zawierania
powt rnie z.nizku ma.ekiego dla
po(ruconeJ
strorny; Z drugiej strony
p,fzyfheJe ld'elhfe' e nie rna te u
Pawa
w interesuJcym
nas tekcie
q{rane$o
pozwol'enia na
zawarcie ponownego zwizl.n.rmaefr3ltteg
2:
Biblista moe
jedynie
stwierdzi,
e Pawe.riie zezwala wy.
terminy.najczciej
pokryway
si
ze sob u apostoa,
ale ak-
oentowa
orr
przede
wszystkim
bra1r wiary,
a nie br,ak chrztu
90.
Postawieni'e znaku
rwn'oci
midzy nie#ierzcym
i niedchtz.
czonyln byo do.
P|z}jcia
w redniowieczu, gdzie
niemal
ka-
cty ochrzcz-oelY
by wibrzqcy,1
a caa spoeczrro
bya chrze-
cije
ska, ale dzisiaj
nie
j'est
tak
sr.
Za ni'erea],ne
uwaaB.Byron,ograni'czanie
w navych cza-
sach
Pawoweg
ipi'ewierzgo''
d.'6
osoby nieochrzczin'ej.
W
'ezasaeh,
w ktryeh-chrzest
{zieci
jest
ogin reguq,
jest
wie.
]u dorosych
chrzecijan
tylko z
nazwy''a w gru{rcie
rzeczy
s ni'ewierzqcymi
s'
Czy
nie rnona by dzi
na-zywa ni'ewie.
rzqcymi tych;
ktrzy porzuca!
swoic[
partalrw
w maefl.
stwie,
niezalenie
od faJ<tuchrztu
s3'
Gudno
!.ogodzi
si
z
tym' eby w praktyoe
uzalenia
decyzj
od t6go*,
"o
wygiq-
ranie na powtrne
-maefutwo
porzutorneJ'..tf{nie,
:ale
z dru-
gt,ej,'strony
nie,zablania
go
tak wyrani'e,
jali
t.o ttczyni w sto-
sunku do ony chrzeciJanskiej,ktra opuszcza swoJ$o ma
(1
Korr 7, |0
-
11). Teologowi natomiast wo'lnb
posun sie'
clalej
-
twierti
B'
Byron
_
u7
gv/'6irn
wni'oskowaniu, zWaz-
cza| w oparciu o aufolry'tet Kocioa,i
powiedzie:
chrzeci*
janin
moe
powtrnie zawrze zwiqzek m.aerlski,
j'ee'lipo-.
rzucia
go
strona nieuri,erzqca
27,
Skoro te'o1ogowiwolno
pj
d,alej
ni bi.blicie,to B. By-
ron zclaje si stavria od razu milowy krok'na dnodze r.ozu.
mienia
tekstu 1 Kor 7, 15. Froponuje on nastpujc'e
j,ego
wy-
jani'enie:
I]e
j
z9 stron.
Czy chrzest
P1zyjty
w dzieciristw-iJ powinien
by
;eg;
brak
u"tu.i-
decyduJqcym
czynnikiem?
3a
Czy nie naleaoby
nadac Pawb-
Y.Tu
,,niewier.zcy''real;ne,egzystencja].re
zniczenie
-
pyta
.w
naszych
czasach,.w
ktrych wielu ch,rzecijan
"
nai*y trzeba
nauka w.Pawa
.,v
omawianym fragmenci.etrie
jest'
przyw.ilejem
dl,a nawrconych na chrzecijEristwo,
lecz osta.
tczn refIeksjq nad uniwersalnq zasadq, ktr4 Kocimoe
stoowa
na koorywszystkich.
ludzi, ktotzy z'ostali orpusz'c}e-
ni ptzez slvoich pierwszyeh rnao.lkv,,.,
.'lzencji
rozszerzy
stosowani'e
zasady przywiie;u
Pawowego
36.
.
Jakie
sq
podstawy
twierdzenia,
e api-stos
oznacza u
Pawa
nl'eocnrzczony oraz
e przy.wil|j
Pawowy.
brzeba ognaniczy
:.1.|-o''*-"ty,.;'y,,,onatego.
a teraz szu[<ajq
jego
bogosawienstwana now.e mae
stwo. Jeeli
os'oba-zdecyclo-
waia na trwanie w zrvizku maefiskim zostaJ.e
lorrzucona
przez
drug stron w sposb definitywny, to
jelt
ona wofna
d zobowiqfi wzgldem zwiqzkll, ltory. faktyczn:ie nie tt-
nije'es' Za definitywne odejci,euwaa si zawarciLe nor"..ego
zwizku
maefiskiego
przez
odchodzqcEgo.
.
oznacza to
p:z:J-
cie',.inie d1a o'rr'zamiaru wrci
s.
'Waciwe
wyjanienie
przywileju
Pawiowego zalene
jest
*
zdaniem B. Byro n
a
_
od'naleytefo'zrozumienia tenmlriu
,,ni'ewierz4y''.
Dla cioci
Nie
ma adnej
wskazwki
_
zdaniem'
B. B y r-on
a
-
ze chrzest
czy
jego
b1a'!
m1
jakikolwiek
zwi'zek
naukq Pawa o
nie-
roferwa]noci
maet'rstwa.
jego
narircel'.ria?
Jego naulka
za\eizyoti .l"".'.",
ktry
..;"1.!.|ary3e,.s.
2;
.tene,
The Brother
or ^Sister
is not Bound,
s.*51!;
E.H"rri:rgtbn,
^-+ ^..+
p. D
J
L u rt, verLeraL
.t.neoLogv
oJ Mdrrxdge, ant.
cyt., s. 9.
po,r.
:-.11l.*.{;-Y
3 lp
ert,
-Foi
et sa7iemenj
'
a;r'
r
q
n'
.
ce9
,
ii.;,i;,;
",l-"fro,,oge,
arrt.
cyt.,
art.cyt.,s. t8b.
..'.&!*ry,L3og-bayti2fs
]ao,'..ts
7a,ldjn'.'-o
p,opo,
u:rnar,aq?
,aptxses rncro,aftts,
La
Maison Dieu
104
(1971),
s.
ll6_1q8.
#,t^".j1::,"*!!?_Pro*er
inroyants,
i.-rvrix""
oi.u'i0{-.i,i'i)'"'.
jl#-]ic
6r Stste,
,is'"ot
Bound,arr. cyt, s. 5le;
-.
yro\.!'he
Brother
or
'Sister
t]snot
Bol
trzeba
J'eszze
wykluczy
pojcia,
kt6re
nie maJ:podstaw w tekci,ePavrowym.
,,Ni.ewierzcy,,
nie musi
u Pawa oznacza ..nieo'chrzzonv''.trVDrawdzi,ete.
-:i.".]E.
l..;:ll
P:
I
rj
n, rne
-aio;nei;'
General
Th-eot,ogy
of Marrage,
at.-cyt., s. s.
;.t3".
;'t;;;
ot Bound.
d l.
uJ'L.! b.
r1eotigy-
ot-"iii,,iigJ,
""'"t.
litl,.i].l,i"i
l}{:':G.qo
g
h a n, Is
B?tiie ini
a"c;nl"",factor?
A'nef,riaa118
j..'.i-'.i'3.j"9,
G,eneral.
519.
talce
(1s6s),
.220_2t,3;
G.
V'a s s. Diuorce
a"a
-ai*i,ilioc
1 Cor 7,10_15, art. cyt., s. 430.
21
B.
Byton, Gtnetal Th,eologg o! Marriage, art.
cyt.,
s.
1*'lilffi
'.'$.tri.',''"h.:;,:::hf
s s, Diuorce
and Remarriage
i,n the Recent Publi-
ir'T,ofo,#.}!,"-#;z1?,:":::.
., thc Roen
D.
Theologly
28
Tanre,
,1
Cor 7,10-15,
art. cyt', s, 445; tan-e, GeneTaL
of
Mdrria7e, art;
efi.,
g.
9.
2e
B. B y
r o n,
Ceneral
Theologig oJ Marri.age, ant. cvt., s.
i'?"1F.+I'+4!J,onLcz,|}um}
|,cz!}um,'
Con l_l0 (l968),
s. 428.
|other
oT,Ssteris not
BoinI; art.
cyt.' s. 520.
10.
;'Harringtdn,
art.cyt.,s.
1g6.
i
:J.r
.:it,
.
i-5::i.
lF):*-
.,-rnna
J'est Jednal{
sytluacja, kiddy stfgna nlewierzca
Por}u-
ea wi.erzoego maonka. Wwezas ten gtalttl
Jest
wolny
w.
tyrn ftrtlczeniu, g rrroezawrze
n6we fil et'istwo'B' B
yr
o n
zwraca
qv&g na to,
i w
a.dnym z
i:rzytc2onych
t.ekstw
da,na
sp'rawy czysto
technicz,rre:
chrzet
"uqaz
.ts'.
llyronJr' Nlogoby.tq
mlec
ogromn'e znaczenie
praktyczne
by
w..rzeczywistoci
uwaa
za ni'ewierzcy'ch,
a w konsek-
przed s-'r1;ip1
chrztem z
osob nie.
ocnrzczonq'
ktora porzuciago
z DC..]odu
|.^e.
20.Tarrre;.zw..518;.terue,
c'on l_l0
(l968).
s. 428.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]