Naprawa AirbagFailure, Fiat Stilo, Manual PDF
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
PAMIETAJ! Zawsze rozłącz minus na akumulatorze przed jakąkolwiek zabawą z
elektryką w samochodzie.
PoniŜej znajdziesz rozwiązanie problemu, który bardzo często nęka właścicieli
Fiata Stilo. Mowa tutaj o komunikacie AIRBAG FAILURE częściej występującym w
aucie trzydrzwiowym z racji przesuwania przedniego fotela przez pasaŜerów
siedzących z tyłu.
NaleŜy jednak zwrócić uwagę, Ŝe poniŜszy manual nie rozwiązuje kwestii
wadliwej maty w siedzeniu pasaŜera kiedy to objawy są niemal identyczne.
P R O B L E M
Na nierównościach lub podczas przesuwania siedzenia słychać sygnał
dźwiękowy, zapala się czerwona lampa poduszki powietrznej i towarzyszy temu
komunikat AIRBAG FAILURE - STOP ENGINE. Poruszanie kabelkami pod siedzeniem
daje chwilowa ulgę ale jak tylko rozsiądziesz się wygodnie z powrotem, problem
powraca. Wiemy, Ŝe problem pojawia się juŜ przy minimum dwuletnich autach więc
co się takiego dzieje przez ten okres? Nie jest to na pewno wina kostki bo po
złączeniu obu części razem tworzą one dosyć trwała strukturę. Ponadto przeszły one
dosyć rygorystyczna procedurę, która towarzyszy wszystkim systemom ratującym
Ŝycie.
Skoro złącza zostały wyeliminowane pozostaje tylko jedna przyczyna –
okablowanie. Prze te dwa lata zuŜycie materiału i korozja robią swoje. UwaŜny
czytelnik spyta „jaka korozja, przecieŜ wszystko jest powleczone PVC”. OtóŜ nie do
końca, jest jedno miejsce gdzie przewód jest naraŜony na działanie czynników
zewnętrznych – patrz strzałka na zdjęciu poniŜej.
Właśnie w tym miejscu z upływem czasu przewodnictwo prądu staje się
coraz słabsze i zaczyna się zabawa. System poduszek powietrznych jest bardzo czuły
na zmiany napięcia i oporności więc nawet niewielka ilość skorodowanego
materiału wystarczy Ŝeby powiadomić kierowcę o problemie.
R O Z W I Ą Z A N I E
Skoro wiemy juŜ gdzie szukać usterki pozostaje nam tylko ja zlikwidować. Jeśli
przywrócimy sprawność połączenia tak jak to było w momencie zakupu pojazdu
moŜemy zapomnieć o czerwonej lampce airbag na dobre kilka tysięcy kilometrów
(no chyba, Ŝe będzie to problem maty pasaŜera jak to wspomniałem na początku).
NaleŜy więc zaopatrzyć się w specjalny preparat uŜywany w elektronice – w moim
przypadku był to KONTAKT S w cenie 7,50 zł (28.08.2008). Opakowanie
zaprezentowane jest na zdjęciu poniŜej. (WAZNE) Nie jest to WD 40 bo nie chodzi
nam o to Ŝeby przesmarować wtyczkę, zmyć brud etc. Aczkolwiek potraktowanie
nim styków w kostce i przeskrobanie ich śrubokrętem czasami daje krótkotrwały
efekt.
Kiedy mamy juŜ preparat po pierwsze naleŜy spod fotela kierowcy wysunąć
‘tackę’ z kostkami. Nie stanowi to problemu ale jeśli ktoś nie wie to niech spojrzy na
kolejną fotkę:
Dla ułatwienia moŜemy przesunąć fotel maksymalnie do tyłu. Znajdziemy na
niej dwie kostki, pomarańczowa i biała. Pierwsza jest od AIRBAGA i ta nas najbardziej
interesuje, druga natomiast od sygnalizacji niezapiętych pasów. Od strony pasaŜera
jest jeszcze jedna – szara. Odpowiada ona za słynną juŜ matę.
Kiedy juŜ mamy wszystko pod ręka ‘wysuwamy’ pomarańczową kostkę z tacki.
Niekiedy trzeba uŜyć trochę siły. śeby ją rozłączyć trzeba wcisnąć prostokątny
zatrzask tak jak pokazano na rysunku:
Nie jest dobrym sposobem po prostu spryskanie tak rozłączonej kostki bo
preparat moŜe nie dotrzeć tam gdzie chcemy. I tutaj zaczyna się problem.
Wyglądają one jakby stanowiły całość i nijak nie moŜna się dostać do miejsca gdzie
kabel jest zakuty. Nie do końca jest to jednak prawda. Po odpowiednim podwaŜeniu
śrubokrętem moŜna odchylić kawałek plastiku dokładnie tam gdzie potrzebujemy.
WAśNE! Nie próbuj wyciągać kabli na siłę bo moŜesz narobić sobie sporo
problemów.
To samo robimy z Ŝeńską częścią kostki, nie dołączam jednak zdjęcia
poniewaŜ proces wygląda bardzo podobnie. Jeśli wszystko wykonałeś poprawnie
nie pozostaje nic tylko uŜyć preparatu do czyszczenia styków przede wszystkim w
miejscu pokazanym na zdjęciu. UŜywamy do tego rureczki dołączonej do zestawu:
[ Pobierz całość w formacie PDF ]