Myslenie lateralne Idee na przekor schematom myslat, Psychologia

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
//-->Myœlenie lateralne. Ideena przekór schematomAutor: Edward De BonoT³umaczenie: Cezary WelsyngISBN: 978-83-246-1382-3Tytu³ orygina³u:The Use of Lateral ThinkingFormat: 122x194, stron: 192Sztuka twórczego myœlenia -- bez sztuczek•Jak uwolniæ siê od pu³apek logicznego myœlenia?•Jak stymulowaæ mózg do twórczego dzia³ania?•Jak zwyciêsko wychodziæ z sytuacji bez wyjœcia?Myœlenie schematami bywa mêcz¹ce. Logika potrafi czasem st³amsiæ ka¿dego. Umys³jest niczym rekin, musi stale przeæ naprzód i szukaæ zdrowej po¿ywki dla siebie. Nie czekajwiêc, a¿ Twój rekin sam zostanie po¿arty albo zaczynie p³ywaæ brzuchem do góry.Edward de Bono proponuje Ci podró¿ do krainy myœlenia lateralnego – wolnegood blokad, twórczego i wyzwalaj¹cego. Poprowadzi Ciê nieznanymi œcie¿kami, wska¿edrogê prowadz¹c¹ do rozwi¹zañ, które nigdy wczeœniej nie przysz³y by Ci do g³owy.Jeœli nie lubisz zadowalaæ siê tym, co da³ Ci los, i uwa¿asz, ¿e masz jeszcze ca³kiemsporo do osi¹gniêcia – odwa¿ siê! WyjdŸ poza myœlenie wertykalne, które ci¹gnie Ciêw dó³. Ta ksi¹¿ka jest studni¹ intryguj¹cych przyk³adów oraz skutecznych technik,dziêki którym zaczniesz postrzegaæ otaczaj¹cy Ciê œwiat w zupe³nie nowy sposób.To nie magiczna sztuczka – to œwiadomoœæ i praktyka.•SprawdŸ, jak dzia³a Twój mózg w sytuacjach podbramkowych.•Dowiedz siê, jak na nowo rozwi¹zywaæ stare problemy.•Odkryj, jak pogodziæ myœlenie lateralne z wertykalnym.•Poznaj kreatywny sposób u¿ytkowania swojego umys³u.•Otwórz siê na to, co ma³o prawdopodobne.Spis treściO autorze ......................................................................... 5Przedmowa ...................................................................... 7Rozdział 1 ...................................................................... 11Rozdział 2 ...................................................................... 21Rozdział 3 ...................................................................... 29Rozdział 4 ...................................................................... 43Rozdział 5 ...................................................................... 89Rozdział 6 .................................................................... 109Rozdział 7 .................................................................... 127Rozdział 8 .................................................................... 145Rozdział 9 .................................................................... 163Rozdział 10 .................................................................. 175Podsumowanie ............................................................. 189ROZDZIAŁ 1Wiele lat temu, gdy za niespłacenie długu można byłotrafić do więzienia, pewien kupiec z Londynu był winnyogromną sumę pieniędzy lichwiarzowi. Lichwiarz, staryi odpychający, upodobał sobie piękną nastoletnią córkękupca. Zaproponował transakcję. Obiecał,żeunieważnidług kupca, jeżeli w zamian otrzyma dziewczynę.Zarówno kupca, jak i jego córkę przeraziła ta oferta.Przebiegły lichwiarz zasugerował zatem, by pozwoliliopatrzności rozstrzygnąć tę sprawę. Rzekł im,żeumieściw pustym mieszku dwa kamyki — czarny i biały, a następ-nie dziewczyna wyciągnie jeden z nich. Jeżeli wybierzeczarny, zostanie jegożoną,a jeżeli wybierze biały, pozo-stanie przy swoim ojcu, a dług tak czy inaczej zostanieanulowany. Ale jeżeli odmówi wyciągnięcia kamyka, jejojciec trafi do więzienia, a ona będzie głodować.Kupiec z niechęcią przystał na tę propozycję. Rozmawia-jąc, stali na wysypanej kamieniamiścieżcew ogrodziekupca, a lichwiarz schylił się, by sięgnąć po dwa kamyki.Gdy je podnosił, dziewczyna z przerażeniem zauważyła,żelichwiarz wrzucił do mieszka dwa czarne kamyki.Następnie poprosił ją, by wyjęła kamyk, który miał za-decydować o losie jej i jej ojca.12MYŚLENIELATERALNE.IDEENA PRZEKÓR SCHEMATOMWyobraźmy sobie,żestoimy na tejścieżcew ogrodziekupca. Co zrobiłby Czytelnik, gdyby znajdował się w poło-żeniunieszczęsnej dziewczyny? Gdyby musiał jej dora-dzić, jaka brzmiałaby rada?Którego typu myślenia użyłby Czytelnik, by rozwiązać tenproblem? Ogromna większość ludzi jest zdania,żesta-ranna analiza logiczna musi przynieść rozwiązanie pro-blemu, jeżeli ono istnieje. Ten typ myślenia to bezpośred-nie myślenie wertykalne. Drugi typ myślenia to myślenielateralne.Ludzie myślący wertykalnie niewiele pomogliby dziew-czynie. Według ich analizy istnieją trzy możliwości:1. Dziewczyna powinna odmówić wyjęcia kamyka.2. Dziewczyna powinna wskazać,żew worku znajdująsię dwa czarne kamyki, i zdemaskować oszustwolichwiarza.3. Dziewczyna powinna wyjąć czarny kamyk i poświę-cić samą siebie, by uchronić ojca przed więzieniem.Żadnaz tych sugestii nie jest nazbyt pomocna — jeżelidziewczyna nie weźmie kamyka, jej ojciec pójdzie dowięzienia, a jeżeli go weźmie, będzie musiała poślubićlichwiarza.Historia ta ukazuje różnicę pomiędzy myśleniem wer-tykalnym a myśleniem lateralnym. Myślący w sposóbROZDZIAŁ113wertykalny są zaabsorbowani faktem,żedziewczynamusi wyciągnąć kamyk z mieszka. Myślących lateralniezaczyna obchodzić kamyk, który pozostaje w mieszku.Myśliciele wertykalni przyjmują najrozsądniejsze spoj-rzenie na sytuację, a następnie podejmują logicznedziałania, by ją rozpracować. Myśliciele lateralni mająraczej skłonność do badania wszystkich odmiennychsposobów patrzenia na daną rzecz niż akceptowania te-go najbardziej obiecującego jako punktu wyjścia do dal-szych działań.Dziewczyna z opowieści włożyła rękę do mieszka i wy-ciągnęła kamyk. Bez patrzenia upuściła go naścieżkę,gdzie natychmiast zaginął wśród wielu innych.„Och, jaka ze mnie niezdara — powiedziała — ale to niema znaczenia. W mieszku został przecież ten drugikamień”.Jakożepozostały kamyk jest czarny, a lichwiarz nieśmieprzyznać się do swojego oszustwa, należy założyć,żewyjęła biały. W ten sposób, posługując się myśleniemlateralnym, dziewczyna zmienia pozornie beznadziejnąsytuację w nader korzystną. Dziewczyna wychodzi na tymlepiej, niż gdyby lichwiarz był uczciwy i włożył do workajeden czarny i jeden biały kamyk, gdyż wówczas miałabyjedynie połowę szans na ratunek. Natomiast w obecnejsytuacji jest pewne,żepozostanie ona przy ojcu, a jed-nocześnie dług zostanie unieważniony. [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • aureola.keep.pl
  •