Nęcka-całość, Psychologia

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Edward Nęcka
Psychologia
twórczości
GDAŃSKIE
WYDAWNICTWO PSYCHOLOGICZNE
Gdańsk 2005
 Podręcznik dotowany przez Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu
Recenzje wydawnicze:
prof. dr hab. Jan Strelau
prof. dr hab. Alina Kolańczyk
Redaktorzy serii:
prof. dr hab. Mirosław Kofta
prof. dr hab. Bogdan Wojciszke
Tytuł: Psychologia twórczości
Copyright © 2001 by Edward Nęcka oraz Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne,
Sopot 2003.
Wszystkie prawa zastrzeżone.
Książka ani żadna jej część nie może być przedrukowywana
ani w żaden inny sposób reprodukowana lub odczytywana
w środkach masowego przekazu bez pisemnej zgody
Gdańskiego Wydawnictwa Psychologicznego.
Wydanie pierwsze
Edytor: Anna Świtajska
Redakcja polonistyczna: Małgorzata Jaworska
Korekta: Magdalena Witucka
Skład: Marek Smoliński
Opracowanie graficzne: Agnieszka Wójkowska
Wskazówki dla bibliotekarzy:
1/ psychologia ogólna 2/psychologia różnic indywidualnych
3/ psychologia osobowości 4/ psychologia twórczości
ISBN 83-87957-50-X
Druk: Drukarnia WDG w Gdyni
ul. Św. Piotra 12, 81-347 Gdynia
Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne
ul. Bema 4/1 a, 81-753 Sopot,
tel./fax 058/551-61-04, 551-11-01
e-mail:
PDF stworzony przez wersję demonstracyjną pdfFactory Pro
pl
SPIS TREŚCI
WPROWADZENIE
9
1. POJĘCIA I KRYTERIA TWÓRCZOŚCI
1
1
1.1. Pojęcie twórczości
1
1
1.1.1. Twórczość jako cecha wytworu
1
2
1.1.1.1. Twórcze jest to, co nowe i wartościowe
1
3
1.1.1.2. Rodzaje wartości i domeny twórczości
1
4
1.1.1.3. Definicja Morrisa I. Steina
1
7
1.1.2. Twórczość jako cecha osoby
1
9
1.1.2.1. Twórczość przez małe „t"
1
9
1.1.2.2. Twórczość bez dzieł
2
3
1.2. Kryteria twórczości
2
4
1.2.1. Kryteria jawne
2
5
1.2.1.1. Kryteria wybitnych osiągnięć twórczych
2
5
1.2.1.2. Podejście Joya P. Guilforda
2
6
1.2.1.3. Skale ocen
2
9
1.2.2. Kryteria ukryte
3
0
1.2.2.1. Technika oceny konsensualnej
3
0
1.2.2.2. Kryteria emocjonalne
3
1
1.2.3. Ujęcie triadowe
3
2
1.3. Podsumowanie
3
4
2. STRUKTURA PROCESU TWÓRCZEGO
3
5
2.1. Klasyczne teorie procesu twórczego
3
5
2.1.1. Podejście asocjacyjne
3
5
2.1.2. Podejście postaciowe (Gestalt)
3
9
2.1.3. Podejście psychodynamiczne
4
1
2.1.4. Podejście behawiorystyczne
4
3
6
PSYCHOLOGIA TWÓRCZOŚCI
2.2. Współczesne teorie procesu twórczego
4
5
2.2.1. Koncepcje „rewizjonistyczne"
4
5
2.2.2. Koncepcja interakcji twórczej
4
7
2.2.3. Model genploracji
5
0
2.3. Podsumowanie
5
2
3. POZNAWCZE SKŁADNIKI PROCESU TWÓRCZEGO
5
3
3.1. Uwaga
5
3
3.2. Percepcja
5
9
3.3. Wyobraźnia i wyobrażenia
6
1
3.4. Kategoryzowanie i wiedza pojęciowa
6
5
3.5. Pamięć
6
8
3.6. Myślenie
6
9
3.7. Czynniki metapoznawcze
7
4
3.8. Podsumowanie
7
5
4. EMOCJE I MOTYWACJE W TWÓRCZOŚCI
7
7
4.1. Emocje w procesie twórczym
7
7
4.1.1. Dane z introspekcji
7
7
4.1.2. Emocje sprzyjające twórczości
7
9
4.1.3. Emocje kierujące procesem twórczym
8
4
4.1.4. Emocjonalne koszty twórczości
8
5
4.2. Motywacja a procesy twórcze
8
6
4.2.1. Czy należy nagradzać za aktywność twórczą?
8
7
4.2.2. Motywacja samoistna
8
8
4.2.3. Jeden czy wiele motywów?
9
5
4.3. Podsumowanie
9
6
5. WGLĄD
9
7
5.1 Cechy wglądu
9
9
5.1.1. Nagłość
9
8
5.1.2. Przerwa inkubacyjna
1
03
5.1.3. Zmiana struktury problemu
1
06
5.2. Poznawczy mechanizm wglądu
1
09
5.2.1. Wybiórczość
1
10
5.2.2. Upraszczanie problemu
1
13
5.2.3. Korzystanie z okazji
1
17
5.3. Podsumowanie
1
20
6. INDYWIDUALNE CECHY TWÓRCÓW
1
21
6.1. Intelekt
1
21
PDF stworzony przez wersję demonstracyjną pdfFactory Pro
SPIS TREŚCI
7
6
.1.1. Inteligencja
1
21
6.1.2. Style poznawcze
1
25
6.2. Osobowość
1
28
6.2.1. Osobowość twórcza czy osobowość twórców?
1
29
6.2.2. Otwartość
1
32
6.2.3. Niezależność
1
34
6.2.4. Wytrwałość
1
37
6.3. Zaburzenia zachowania
1
38
6.3.1. Zaburzenia afektywne
1
39
6.3.2. Schizofrenia i schizotypia
1
41
6.4. Podsumowanie
1
43
7.
SPOŁECZNY KONTEKST TWÓRCZOŚCI
1
45
7.1. Twórczość a środowisko
1
45
7.1.1. Środowisko rodzinne
1
45
7.1.2. Twórczość w szkole
1
49
7.1.3. Twórczość w miejscu pracy
1
51
7.1.4. Osoby znaczące
1
53
7.1.5. „Kreatogenne" społeczeństwo
1
57
7.2. Społeczny odbiór twórczości
1
59
7.2.1. Ocena i krytyka
1
59
7.2.2. Pośrednicy
1
62
7.2.3. Spostrzeganie społeczne
1
65
7.3. Wpływ społeczny
1
67
7.3.1. Facylitacja czy inhibicja?
1
67
7.3.2. Twórczość grupowa
1
69
7.4. Podsumowanie
1
70
8. SYSTEMOWE KONCEPCJE TWÓRCZOŚCI
1
73
8.1. Twórczość jako transgresja (koncepcja Kozieleckiego)
1
73
8.2. Twórcze „inwestowanie" (koncepcja Sternberga i Lubarta)
1
76
8.3. Przypadek i konfiguracja (koncepcja Simontona)
1
80
8.4. Jednostka, pole i domena (koncepcja Csikszentmihalyi)
1
84
8.5. Podsumowanie
1
87
9. STOSOWANA PSYCHOLOGIA TWÓRCZOŚCI
1
89
9.1. Pomiar twórczości
1
89
9.1.1. Testy twórczego myślenia
1
90
9.1.2. Kwestionariusze samooceny
1
94
9.1.3. Badanie kreatywności instytucji
1
96
9.2. Edukacja dla twórczości
1
99
9.2.1. Usuwanie przeszkód
1
99
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • aureola.keep.pl
  •