Na ratunek Ziemi na EE, DZIEŃ ZIEMI
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Materiał pochodzi z serwisu www.ekoedukacja.pl
– bazy materiałów do edukacji ekologicznej
Zapraszamy także do serwisów www.naszaziemia.pl i www.recykling.pl
ODBIORCA
Szkoła podstawowa
kl. II
FORMA EDUKACYJNA
Scenariusz zajęć
TEMAT
Ochrona środowiska
Rozbudowany scenariusz zajęć ekologicznych w kl. II szkoły podstawowej. Rozumienie
konieczności ochrony środowiska naturalnego i umiejętność rozróżnienia – co jest dla
Ziemi dobre a co nie, pomaga dzieciom dokonać samooceny i weryfikacji własnych
nawyków. Karty pracy są cennym uzupełnieniem zajęć.
Na ratunek Ziemi
Cel główny:
- uświadomienie dzieciom konieczności ochrony środowiska naturalnego.
Cele operacyjne:
- uczeń rozumie konieczność ochrony środowiska przed zniszczeniem,
- potrafi ocenić zachowanie innych ludzi oraz wskazać zagrożenia, jakie płyną z
niektórych zachowań dla naszej planety,
- rozumie potrzebę segregowania śmieci,
- ma nawyk zbierania surowców wtórnych,
- wie, co to jest recykling,
- słucha z zainteresowaniem tekstu czytanego przez nauczyciela,
- udziela odpowiedzi na pytania na podstawie wysłuchanego tekstu,
- czyta ze zrozumieniem,
- układa i zapisuje zdania na określony temat,
- wchodzi w rolę obrońcy Ziemi,
- rozwija swoje zdolności muzyczne,
- zgodnie i twórczo współdziała w grupie,
- dokonuje samooceny, czy postępuje ekologicznie.
Metody:
rozmowa, drama, burza mózgów, pokaz, obserwacja, psychozabawa,
ćwiczenia praktyczne.
Środki dydaktyczne:
plansze, worki do segregacji odpadów, tekst inscenizacji,
nagranie piosenki, karty pracy dla uczniów.
Materiał opublikowany dzięki wsparciu:
Materiał pochodzi z serwisu www.ekoedukacja.pl
– bazy materiałów do edukacji ekologicznej
Zapraszamy także do serwisów www.naszaziemia.pl i www.recykling.pl
Przebieg zajęć
I
Słuchanie piosenki pt. „”Kołysz nas, Ziemio!”
/dzieci poruszają się w rytm melodii/
II
Słuchanie tekstu„ ”Kochajmy Ziemię”:
Straszny mój los ...
Ach, los!
Zieloną planetę oblepia smog.
Góry śmieci rosną – zatykać nos!
Straszny mój los...
Ach, los!
Rzadko dzisiaj słyszę leśnych ptaków głos.
Straszna ma dola...
Zatrute plony rodzi ma rola!
Pustynie rosną, dla zwierząt niedola!
Straszna ma dola...
Brak czystej wody! O pomoc wołam!
Sprawdzenie zrozumienia treści:
Kto użala się nad swoim losem?
Dlaczego Ziemia woła o pomoc?
Z czyjego powodu Ziemia jest w niebezpieczeństwie?
Rozmowa na temat zachowań ludzi, zagrażających Ziemi.
IV
Pytania:
1. W jaki sposób ludzie niszczą naszą planetę?
2. Jakie produkty zanieczyszczają Ziemię?
Swobodne wypowiedzi uczniów na temat: Co można zrobić, aby zadbać o naszą
planetę?
V
Zapoznanie uczniów ze sposobem segregacji odpadów.
/pokaz plansz z opisem sposobów segregacji odpadów/
Materiał opublikowany dzięki wsparciu:
Materiał pochodzi z serwisu www.ekoedukacja.pl
– bazy materiałów do edukacji ekologicznej
Zapraszamy także do serwisów www.naszaziemia.pl i www.recykling.pl
Materiał opublikowany dzięki wsparciu:
Materiał pochodzi z serwisu www.ekoedukacja.pl
– bazy materiałów do edukacji ekologicznej
Zapraszamy także do serwisów www.naszaziemia.pl i www.recykling.pl
Materiał opublikowany dzięki wsparciu:
Materiał pochodzi z serwisu www.ekoedukacja.pl
– bazy materiałów do edukacji ekologicznej
Zapraszamy także do serwisów www.naszaziemia.pl i www.recykling.pl
VI
Wyjaśnienie sposobu i celu segregacji odpadów.
VII
Wyjaśnienie pojęcia recykling.
RECYKLING – wielokrotne wykorzystanie odpadów lub zużytych elementów do
wytwarzania nowych produktów, np.: makulatury do produkcji papieru, puszek
aluminiowych do produkcji nowych puszek lub innych produktów z tego metalu.
Recykling ma duże znaczenie dla ochrony środowiska i jest coraz szerzej stosowany.
VIII
Pokaz worków służących do segregacji odpadów i omówienie ich przeznaczenia.
IX
Segregowanie śmieci – wykorzystanie poznanej wiedzy w praktyce.
Karta pracy nr 1
Materiał opublikowany dzięki wsparciu:
[ Pobierz całość w formacie PDF ]